| |||||||
Magnus Eriksson: 2013-06-14 12:00 | ... är inte de rariteter som Rune Häger skriver i sin recension av deras nya skiva: www.amazon.com/Delbert-Glen-Sessions-1972-1-Mcclinton/dp/B0001GWB7S/ref=sr_1_2?s=music&ie=UTF8&qid=1371203824&sr=1-2&keywords=delbert+%26+glen | |
peter nordgren: 2013-06-14 14:40 | båda finns oxå släppta separata på CD och LP´na finns på ebay för $20 dollar så inte är dom omöjliga att få tag i....men för Häger kanske en platta som han inte kan få ett gratis recensions ex på omöjlig att få tag i.... | |
Rune Häger: 2013-06-15 16:33 | Tackar för era värdefulla tips. Har justerat i texten. Beklagar att jag aldrig har hittat dem. | |
Frank Östergren: 2013-06-25 20:19 | Ursäkta - men den här tråden gör mig brydd, eller åtminstone undrande. Jag läser först anmälan av Delbert & Glen-plattan och finner inget märkligt i den texten. Sedan synar jag som brukligt av forumet (jag har varit på utrikisk resa och bara loggat in nödvändigt) - och finner en tråd om anmälan som pekar på något jag inte fann i texten. Men så begriper jag - att texten ändrats efter påpekanden här i forumet. För oss läsare hade det varit redaktionellt mer korrekt om anmälan kompletterats med en fotnot, där tillrättaläggandet angavs. Nu blir det - ungefär - som om en tryckt tidning publiceras en rättelse, men samtidigt trycker om tidningen med felaktigheten. Nja, kanske inte riktigt. Dock lovar jag själv att gör jag samma fadäs och det påpekas i forumet, då skriver jag en fotnot som vidhängs den felaktiga texten. | |
Rune Häger: 2013-06-28 11:29 | Jag tänkte bara på dem som endast läser recensionen. Därför justerade jag texten u.a. Det är ju förvisso en tunn tråd. Och det som är borttaget är ju inget som har något med mina åsikter om den aktuella plattan att göra. Eller? | |
Frank Östergren: 2013-07-01 20:32 | Inte behöver vi på rootsy.nu anlägga dagspress-hanteringen av rättelser. Dvs göra dessa så osynliga som möjligt. Då jag fann en debatt om anmälan blev jag faktiskt - och kanske även andra - intresserade av hur ursprungsanmälan var formulerad. Det hade varit generöst att exempelvis skriva: »PS. Fel av mig - och tack för den kunskap ni rootsy-läsare har. Efter att texten ovan publicerades första gången har jag fått veta att...« Efter anmälarens reaktion blir jag nu även nyfiken på varför inget svar ges på påståendet att anmälaren endast recenserar utgåvor som kommer från två distributörer. Om det skulle vara så, kan då jävsituation föreligga. Detta skrivet som en undrar och kanske en inledning - om någon följer upp - till en principdiskussion. För allt är väl inte sommar sommar i hängmattan^? | |
Frank Östergren: 2013-07-01 21:49 | Givetvis, här uttrycket jag kanske i någras tycke mig luddigt - givetvis inga skugga över de distributörer som avses. Deras arbete och inriktning håller vi högt och vi tackar att de finns. Det var och är anmälarens totala koncentration på deras utgivningar som syftas på. Fortsatt vila i hängmattan. | |
Rune Häger: 2013-07-02 15:56 | Frank undrar varför »anmälaren«, d.v.s. jag, inte svarar på påståendet att han endast recenserar utgåvor som kommer från två distributörer. Jag undrar då: var kommer detta påstående ifrån? Det är ju korkat. Vilken skivrecensent vill nöja sig med att skriva om skivor från bara två olika distributörer? Vad skulle vitsen vara med detta? Kan Frank förklara? Jag begriper nämligen inte varför man ska ägna tid åt rena dumheter. Frank: när du skriver om »anmälarens totala koncentration« måste du ha legat för länge i hängmattan. Och ska man ta detta inpass på allvar så måste man få källanvisningar från dig. Varifrån kommer dina uppgifter om att jag bara recenserar skivor från två distributörer? Och vad skulle vitsen vara med detta? Förklara dig, Frank! | |
Bengt Eriksson: 2013-07-03 10:20 | Hänger inte riktigt med. Vilka - två - distributörer syftar du på Frank? | |
Frank Östergren: 2013-07-04 10:04 | I litteraturanmälningar i tryckt press finns en hedersregel om att när de egna medarbetarna har publicerat sig, då skrivs anmälan av någon som inte har anknytning till tidningen. Motsvarande har jag aldrig - dock har jag säkert fel - noterat när det gäller musikrecenserande, särskilt då inom det populärmusikaliska fältet. Behovet kanske inte ens finns. Och - när vi kommer till den frivilliga intressenivå där bland annat Rootsy finns känns det som lyx med sådana principer. Var och en bidrar av eget intresse. Eller? Rootsy har många ansikten, en del är det som finns tillgängligt på nätet. Det ansiktet är inget fanzin, med den publiceringsformens hyllningssätt. Rootsy har entusiasm och budskapsspridning som vägvisare. Men vägvisarna är i många fall namnkunniga skribenter, med mångårig erfarenhet, bland annat från dagspress. Det gör att nog finns det skäl för att fundera kring vad man skriver om - och varifrån det kommer? Eller? Av olika skäl har jag minskat mitt medarbetande på rootsy.nu En av anledningarna är att jag får tillgång till allt färre nya skivor. Nog skulle jag kunna anmäla utgåvor som kommer i postutdelningen, med Rootsy och Hemifrån som avsändare. Men för mig skulle det bli ett alltför snävt urval - hur bra musiken än är. Jag vill även ha med utgåvor som har Sony, Border, Universal och vilka de nu är, som avsändare. Än en gång tar jag till den litterära jämförelsen; om en person nästan uteslutande anmäler böcker utgivna av Bonniers och Nordstedts, det skulle vecka trovärdigshetstvivel. Eller? Som jag redan skrivit blev jag nyfiken på en anmälan, se inlägg ovan. Vid fortsatt läsning väcktes intresset för ett inlägg i tråden där anmälaren tillskrevs att endast recensera utgåvor från två håll. Det är dessa två håll jag ovan kallat för distributörer. Kanske är ordet distributör inte helt korrekt, min kunskap om dagens skivdistribution är inte som man nutida säger uppdaterad. Anmälaren, signaturen Rune Häger, berör i sitt svar (se ovan inlägg nummer tre) inte på något sätt det han tillskrivs, det vill säga att prioritera anmälningar av gratisskivor från Rootsy och Hemifrån. Det är först när jag i senare inlägg för fram tanken på en principiell diskussion om det lämpliga i ett eventuellt sådant förhållande, då kommer reaktionen. Tonen i reaktionen, den lämnar jag åt sidan. För ton ska vi ha, jag tänker med vällust på när Herbert Tingsten recenserade en bok av Sven Hedin och kallade den, ungefär, som »det sämsta som någonsin skrivits«. Men - om det i reaktionens indignation döljs ett sanningskorn, nog har vi här i detta forum råd och mod att föra en principdiskussion. Eller? | |
Magnus Eriksson: 2013-07-04 10:44 | Som vanligt kommer det kloka synpunkter från Frank. Jag har också viss snedfördelning bolagen emellan i mitt recenserande. Det hänger ihop att de stora bolagen blivit allt ovilligare att skicka ut recensionsex. När det gäller jazzen blir det mer från ECM än från Verve och Blue Note. Det beror på tre saker, såvitt jag själv kan se: de har för närvarande en bättre utgivning; de har en större utgivning; deras svenska distributör skickar generöst ut recensionsex medan de äldre jazzbolagen inte ges någon promotion i Sverige i den mån skivorna ens ges ut här. De två första skälen borde vara oproblematiska, det tredje är det inte. Vid nyåret, då Christian Zätterström frågar mig om diverse skivor han sett i årssammanställninga r, ser jag att jag missat en del skivor som borde intresserat mig. Ofta köper jag dem, men de blir av lätt insedda skäl inte recenserade av mig. Innebär detta ett otillbörligt favoriserande av ECM? Nej, jag hoppas inte det. När det gäller det tyska konkurrentbolaget Act, som också distribueras av Naxos, har jag bett att inte få bolagets skandinaviska serie, eftersom jag anser att alltför måna skivor i den är för fjäskiga och snävt smakbekräftande. Däremot uppskattar jag högeligen den tyska utgivningen på Act. De flesta jazzskivor jag recenserar kommer från de tyska bolagen och från små svenska och amerikanska bolag, en del är också egenutgivna. Att de klassiska jazzbolagen (visst är även ECM numera en klassiker, men om vi räknar bolag som varit ledande mer än ett halvsekel) inte recenseras i någon större utsträckning av mig beror just på utebliven promotion; de skivor jag skriver om (t ex med Wayne Shorter och Cassandra Wilson) kommer vanligen via Lira som fortfarande får en del. Countryn? Det enda större bolaget i Sverige som ger ut countryskivor i någon seriösare omfattning är Sony, vilket också ger viss snedfördelning. Många av de countryskivor jag skriver om köper jag därför att det inte går att uppbringa recensionsex av icke-existerande svenska distributörer. En del egenutgivet (Suzy Bogguss, Sweethearts of the Rodeo, Ruby Lovett, Donna Ulisse, för att ta några exempel de senaste åren) skulle jag säkert kunna få fram gratisex av, men jag köper ändå skivorna av solidaritet med artisterna. Det här är omständigheter som gör att det blir viss snedfördelning. Dock tror jag mig ärligen kunna säga att jag inte hycklar gillande för att få fler gratisex. När det gäller den musik jag gillar, och skriver om, handlar det främst om att lyfta fram skivor ur ett stort utbud. Om jag inte gillar en skiva, låter jag vanligen bli att skriva om den om det inte är en utgåva som av någon anledning »måste« recenseras. Jag kör en del recensioner dubbelt på Rootsy och Lira. Även där följer jag principen att inte dubblera en negativ eller mindre positiv recension. Den som först bad om, eller tillfrågades om, recensionen får då bli ensam om att ståta med en mindre positiv anmälan; därför har jag inte skrivit om Natalie Maines skiva här på Rootsy. Vänskapskorruption? Risken finns alltid, i alla genrer. Den blir naturligtvis större, ju närmare man står artisten eller bolaget. Håkan är en gammal kompis (han var den första skivbolagsrepresentanten som inte behandlade mig nedlåtande när jag för 23 år sedan började ta kontakt med skivbolagen för att få recensionsex), men jag har aldrig hycklat gillande av en skiva han givit ut som jag själv inte uppskattat. Jag tror till och med att jag fällt en eller annan hårdare dom över en del skivor från Rootsy i Lira. Dock, den som på ett eller annat sätt deltar i utgivningen eller marknadsföringen av en skiva ska naturligtvis inte recensera. Vi har sett exempel på att skribenter recenserat skivor där de varit avtackade. Det är naturligtvis oacceptabelt. Jag skrev nyligen pressreleasen åt en ung svensk jazzmusiker. Jag blev tillfrågad, och eftersom pressmaterial är en genre där man skriver om musik, och jag undervisar på en kurs kallad »Att skriva om musik«, var det naturligt att tacka ja för att pröva genren. Givetvis recenserar jag inte skivan. Det här var långt och tråkigt, men föranlett av de principiella problem som Frank tar upp. Jag tror att de mina erfarenheter är ganska utbredda bland musikskribenter. Och, ifall någon undrar, jag har avböjt erbjudna recensionsresor till bl a New York. | |
Frank Östergren: 2013-07-04 11:16 | Jag hoppas att Bengt, att du nu ger din erfarenhet. Då får vi det principresonemang jag frågat efter. För du, du är ju den som längst av oss alla skrivit om musik, du skrev för Hifi & Musik innan jag ens visste att den fanns. Det sista var smicker, med ditt tidsperspektiv och med erfarenhet från de »musikämnen« som du gjort till dina, kommer du att ta tråden framåt. Eller? Magnus, från min mycket aktiva tid, bland annat då ledarskap på Hifi & Musik, minns jag att jazzbolag och utgivare av klassisk musik, de var mycket generösa. En distributör som Ad Lib, därifrån var paketen stora. Och Polygram, i övrigt svåra att hantera, deras klassiska avdelningen var frikostig, bland andra. I dag ges ju recensionsexemplar form av ljudfiler, har jag förstått. För mig som anmälare är det inte helt tillfredställande. Helheten saknas, som att endast läsa en bok i läsplatta och inte hålla den fysiskt i handen. | |
Bengt Eriksson: 2013-07-04 11:17 | Bara ett enda tillägg, eller två, eller hur många det nu blir. På Rootsy skriver två sorters skribenter: dels intresserade amatör- eller halvamatörer (i den betydelsen att de ägnat/r sitt yrkesliv åt något helt annat och recenserar vid sidan om; dels professionella (i den betydelsen att de under längre tid helt eller delvis försörjt sig på att skriva om musik). Jag tycker det blir orättvist att ha samma professionella krav - t ex vad gäller koll på hela skivmarknaden - på hobbyrecensenter = fans, snarare. Idag finns ingen som helst anledning att enbart skriva om skivor som distribueras i Sverige. Den som vill lyssna på en skiva behöver ofta bara klicka lite på datorn, oavsett var - eller heter det vart numera? - skivan är utgiven. När jag bestämmer vilka skivor jag recenserar struntar jag helt numera i om de fysiskt distribueras i Sverige eller inte. De flesta av de kriterier som Magnus ställer upp för proffskritiker delas nog tyvärr inte av proffskritikerna. Det finns många exempel på kritiker som har nära samarbete med skivbolag och åker på bjudresor. Och som ändå har varit/är bra kritiker. Själv tycker jag - som gjort alltihop (vilket ofta tog en ände med förskräckelse) - att man som proffskritiker i mån av möjlighet varken ska skriva skivreleaser, omslagstexter eller låta sig bjudas på resor. Det finns föreningar etc för vissa kritikerkategorier, som konst- och film-. Det vore intressant med ett kritikerförbund för folk som yrkesmässigt skriver om olika sorters musik, för att diskutera sånt här. Jag försökte leta efter alla skivor som Rune Häger skrivit om på Rootsy - men sökfunktionen fungerade inte. O m han skrivit enbart om Rootsy-skivor hade jag muttrat - att han skriver »enbart« (om det nu är så) om Rootsy- o c h Hemifrån-skivor har jag inga större problem med. Ska man inte räkna in Bästa-listorna också, förresten. | |
Frank Östergren: 2013-07-04 11:36 | Om inte detta om. Jag syftar på din sista utgång, Bengt. (Utgång är journalistspråk och är egentligen bara nytt stycke). Med tanke på det flitiga skivflödet från Rootsy och Hemifrån, nog vore det en bra tanke att de fördelades på fler tyckarhänder? Då skulle det som uttrycks i denna tråds inledning, den funderingen skulle inte kunna uppstå. Bjudresor, samarbete, inget nytt under den solen. Men visst kan man få ha ideal och mål. Eller? Sedan skulle åtminstone jag uppskatta om du gav din version av recensionsexemplarens historia. | |
Bengt Eriksson: 2013-07-04 11:50 | Vad syftar du på med sista utgången. | |
Lista ämnen | Nästa sida Föregående ämne | Nästa ämne |
Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg