| |||||||
Peter Hackman: 2018-10-18 08:32 | För ngt numer sen hade HiFi&Musik en artikel om den »legendariska« studio B i Nashville, säkert ett värdigt studieobjekt. När historien kommer in på Chet Atkins berättas om hur denne gjorde sig ett namn genom ett par klassiska inspelningar med Hank Williams i slutet av 40-talet. Inspelningarna ifråga gjordes 1952 -- och då hade Atkins bl a redan (49-50 ungefär) etablerat sig på Grand Ole Opry (mycket tack vare Ezra Carters envishet) med Mother Maybelle & the Carter Sisters. Den som hört de där inspelningarna måste undra på vilket sätt de bidrog till Atkins rykte eftersom hans medverkan är fullkomligt anonym -- det låter precis som ex.vis Bob McNett eller Sammy Pruett skulle ha gjort. Musikskribenter brukar ofta beskyllas för lättja, men här verkar det snarast som om författaren aktivt inter- och extrapolerat från enstaka kunskaps. eller minnesfragment. Rätt vanligt, tror jag. | |
Lista ämnen Föregående ämne | Nästa ämne |
Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg