| |||||||
Magnus Eriksson: 2012-10-10 11:26 | Jag skrev det här på Facebook, men lägger ut det här oxå eftersom det anknyter till en del tidigare diskussioner: Det är djupt olustigt att Bo Hansson idiotförklaras av samma personer som ryckte ut till Tintins försvar härförleden. Bo Hanssons ordval var förvisso bedrövligt, liksom hans efterföljande »förklaring« om »kulturellt« (alltså hudfärgsmässigt) betingade attityder till spelet. Tommy Engstrands energiska tv-inlägg om att hans (och Hanssons) generation från barnsben impregnerats av chokladkolan »neger kyss« och chokladbollen, som även under min tid i medelåldern kallades något annat, gjorde inte saken bättre. Men: Behrang Miri och Bo Hansson idiotförklaras av samma drev. Varför? Är förklaringen så enkel att många skribenter i min ålder och något tiotal år uppåt resp neråt gör samma misstag som Tommy Engstrand? »Negerkyss« eller Tintins neokoloniala, ofta rasistiska, attityder har vi från barnsben. Rör inte mina fördomar! | |
Örjan Öberg: 2012-10-10 12:07 | Känns som det är något konstigt i det här resonemanget. Om Bo Hansson ursäktades för sin lapsus skulle jag hänga med, men det gör han ju inte. | |
Magnus Eriksson: 2012-10-10 12:54 | Bo Hansson ursäktas av Tommy Engstrand, Göran Zachrisson m fl, men brännmärks för sitt uttalande av delvis samma drev som hetsade mot Behrang Miri för att denne kritiserat Tintin för sådant som samma drev nu kritiserar Hansson för, alltså rasism. Det är en motbjudande dubbelmoral. | |
Hans Berntson: 2012-10-10 20:44 | Skillnaden är kanske att Bo Hansson aldrig skulle ha uttryckt sig som han gjorde om han visste att det han sa gick ut i radio, medan fallet med Tintin är raka motsatsen. Tintin har inget 'ont uppsåt', den värld som beskrivs är gårdagens med gårdagens människor. Bo Hansson hade överhuvudtaget ingen vettig anledning att uttrycka sig som han gjorde, ändå gjorde han just det. Och hur kan man ha så dåligt omdöme att man i en radiostudio under sändning gör en sådan tavla? | |
Magnus Eriksson: 2012-10-10 21:00 | Jag skulle nog säga att Tintin är lika omedvetet fördomsfull som Bo Hansson. Därför anser jag det vara dubbelmoral att kritisera både Behrang Miri och Bo Hansson. Den här debatten har gått några turer, och jag blir genom svaren alltmer övertygad om att min försöksballong fortfarande håller sig uppe. Jag ser ingenting som tyder på annat än att Tintins försvarare försvarar sin barndoms fetischer på samma sätt som Engstrand försvarade sin barndoms chokladkolor och rasistiska smeknamn på en del fotbollsspelare. | |
Hans Berntson: 2012-10-10 21:19 | Nej, Tintin är omedvetet fördomsfull medan Bo Hansson är fördomsfull. Den som försvarar Tintin behöver inta alls ha de motiv du anger. Det är fullt möjligt att anse att ett bannlysande av vissa album skulle spilla över på de friade på så sätt att hela serien skulle befläckas. Och eftersom ingen människa vid sina sinnens fulla bruk skulle beskriva Tintin som elak, och rasism är just elakhet, är en sådan utveckling inte acceptabel. | |
Bo Sjögren: 2012-10-10 21:54 | Magnus: Det är en värld av skillnad mellan de två olika fallen -- kritiken mot Behrang Miri går i korthet ut på att han inte vet vad han pratar om (se till exempel Gradvalls sammanhattning i Expressen för några dagar sedan: www.expressen.se/kultur/tintinnitus/), medan kritiken mot min namne Hansson är att han inte bara använde ett nedsättande uttryck men också gjorde det på ett nedsättande sätt. Läs om Castafiores juveler, Tintin i Tibet och Koks i lasten, till exempel, och se om du fortfarande kan utnämna Tintin till rasist efter det. | |
Magnus Eriksson: 2012-10-10 22:33 | Jag har aldrig kallat Tintin »rasistisk«. Däremot har jag sagt att serien utrycker kolonialistiska värderingar, eller formas av ett kolonialistiskt tankemönster - precis som Jane Austens romaner, som speglar detta på ett icke-manifest plan till skillnad från exv Rudyard Kiplings prosa och poesi. Vad jag framför i den här debatten är min misstanke att i drevet mot Behrang Miri, som naturligtvis är en dumbom, ingår personer som har samma oreflekterade förhållande till sin barndoms hjältar som Tommy Engstrand utryckte vad gällde hans barndoms chokladkolor. Jag finner det konstigt att samma personer som blev tokiga över Behrang Miris utspel blir lika tokiga över Bo Hanssons dumheter. För mig är det like befängt som när en del debattörer blev upprörda både över den fällande domen mot Annika Östberg och de friande domarna i Lindome-fallet. Det går lika lite ihop i dagens debatter som i gårdagens rättsfall. Tintin är naturligtvis inte elak, men i mina ögon har det alltid varit en fjantig serie. Och, som jag skrev i ett svar på Facebook, de retoriska frågorna »Måste jag kalla den jäkla kakan för chokladboll?« och »Kan jag inte få ha Tintin i fred?« uttrycker samma sakinnehåll. | |
Hans Berntson: 2012-10-10 23:00 | Just nu lyssnar jag på JDG:s fantastiska »Heirloom Music«. I versionen av »Big Rock Candy Mountain« är 'turk' utbytt mot 'jerk'. | |
Frank Östergren: 2012-10-10 23:06 | Drevet har varit/är otäckt. Det har blivit en tävlan i att fördöma, att visa upp att man har de åsikter som är de rätta. Vad som nu är rätt? Tyvärr är det så att det är lättare att från tangentbordet uttrycka avståndstagande, än att praktiskt arbeta mot den rasism, det läktarvåld och den vidiriga människosyn som så ofta tar gestalt på idrottsläktarna, i idrottens omklädningsrum, på träningsläger. När AIK tar avstånd från Bo Hansson är det den feges handling. Häxprocess mot en enskild person, när näst intill kriminella tagit över klubbens styrelse och rastiska tillmålen och våld på och utanför klubbens läktare blundas för. Både Sveriges Radio och AIK agerar fegt. Man låter moralpanik styra. Man låter rädslan för att få en rasistisk stämpel på sig styra handlandet. Jag håller helt med Magnus när han anser det underligt att samma personer som öste ur sig tirader dumheter i försvar av yttrandefriheten, samma personer öser nu ur sig dumheter i avståndstagande. När Bo Hansson i inlägg på Facebook beskrivs som »han är inte bara gammal, han är också dum i huvudet«, ja då förlorar den som debatterar så all trovärdighet. Jag vill dock tillåta mig en spekulation. Tintin har fått kulturstämpel. Medan Bo Hansson är en äldre vit man och med den åldersrasism som finns i Sverige är det ack så lätt att ge sig på honom. För att jag själv läser Fantomen, är jag då rasist. För att jag fnissar åt Rit-Olas teckninga och pratbubblor med »negerbrallisar«, är jag då rasist. För att jag allsjunger »...se svarte Rudolf han dansar«, är jag då rasist. Det finns också en genomgående åsikt i många fördömande inlägg och det är att hade det här sagts mellan skål och vägg, som uttrycket lyder, ja då hade ingen fått veta. Och då verkar det näst intill OK att uttala sig så. Det är faktiskt väldigt naivt att kasta alla stenar när så många själva sitter i glashuset. Med den mångåriga erfarenhet jag har från sportredaktionsarbete är jag faktiskt förvånad att personer jag vet raljerat över, nej jag ska inte citera, men sexism, översitteri, rasism och förakt har uttryckts just mellan skål och vägg. Det snåla svenska debattklimatet - håller du inte med är du en idiot - skulle kunna anses som näst intill självcensur. Risken att någon känner sig kränkt av det som sägs är nämligen stor. Blott kungahuset, företagsledare och politiker är fritt villebråd. Den som själv aldrig ens tänkt »svarting« och den som direkt tagit avstånd och protesterat när någon berättat Putte Kock-historien om »NILS EMIL GUSTAF, men det tror jag inte på«, bara den har rätt att kasta första stenen. Nu ska jag än en gång lyssna på Kjell Höglunds »Häxprocess«. | |
Magnus Eriksson: 2012-10-10 23:15 | Debattörerna kastar inte första stenen, de tävlar i att kasta den sista. Så fungerar ett drev, plus att det glömmer vad det sade igår och i morgon kommer att ha glömt vad det sade idag. Men du är alltför snäll mot Facebook-debattören. Bengt skrev så här: »Bo Hansson är inte bara gammal, som han säger, utan han verkar vara helt dö i huvet.« Med tanke på vilka snubbor jag fått från det hållet för långt mildare formuleringar, blir det nästan komiskt. | |
Bengt Eriksson: 2012-10-10 23:39 | Jag tänker göra ett enda inlägg om detta. 1) Tintin i Kongo är ett gammalt seriealbum, det skildrar en tid som var, innehåller åsikter som präglade den tiden. Det var detta album som debatten handlade om på Kulturhuset, trots att albumet aldrig köpts in till k-husets ungdomsavdelning. Behrang Miri ville ta bort a l l a Tintin-album (plus diverse andra böcker, vuxna- som ungdoms-, från alla avdelningar på k-huset), trots att han - vilket hans uttalanden tydligt visade - inte läst Tintin. Det var det jag kritiserade, att albumen (plus annat skulle tas bort). Den avdelningen som det handlade om riktar sig till 10-13-åringar. Unga människor i den åldern skulle alltså inte kunna se skillnad mellan innehållet i Tintin i Kongo (som fortfarande inte fanns där) och dagens verklighet. Det tror jag inte på. Jag är emot utrensningar på bibliotek. Diskussioner, ja, Avståndstaganden, ja det också. Men utrensning, nej. 2) Min beskrivning av Bo Hansson passar exakt. Det var så han agerade. Han är gammal, enligt egen utsago, och det var därför han använde det uttryck han använde, fortfarande enligt egen utsago. Jag vägrar att tro att en människa som levt så länge inte skulle kunna ha så mycket vett i huvet att han/hon fattar att ord ändrar valör, att det ord han använde är skymfande. Inte blev det bättre av att han sen vägrade ta avstånd från det han råkat säga, att han vägrade förstå vad ordet innebär, att han inte kunde säga, ursäkta, jag använde ett gammalt ord som sitter i mig sen ungdomen, jag ber om ursäkt, det var dumt sagt, jag ska inte göra om det. Då hade det här varit över genast. Möjligen hade man suckat något åt honom. Det går alldeles utmärkt att vara emot utrensningar av äldre böcker och mot användande av rasistiska ord idag - på samma gång. Det är också fullt möjligt att vara emot innehållet i en bok och samtidigt mot utrensning. Man kan dessutom tycka att Bo Hansson under alla år jag hört och sett honom varit en bra sportkommentator och ändå tycka att nu får han skärpa till sig, såna dumheter ska han inte få spy ur munnen. Det är möjligt att Magnus inte får det att gå ihop i sitt huvud. Men det är hans huvud och hans problem. F ö fick Magnus svar på tal på facebook av en ung och betydligt klokare kvinna. Och nej, Frank, jag har aldrig ens tänkt ordet. Jag fattar inte hur man är funtad om man gör det. | |
Magnus Eriksson: 2012-10-10 23:52 | Svar på tal? Emma Tornborg argumenterade energiskt för en annan åsikt än min, jag argumenterade emot. Ingen stor sak, inte heller att andra höll med mig, de flesta klokare än både jag och Bengt. Det är en naturlig del av ett demokratiskt samtal, möjligen lite främmande för Bengt, men likväl så. | |
christian zätterström: 2012-10-11 01:01 | Bengt, du har vid något eller några tillfällen i Rootsy-trådar som innehållit elaka fördömanden och skarpa ord klokt formulerat dig ungefär(obs) så här: Glöm inte att det finns en människa med i bilden. Jag har uppfattat att du genom din erinran förespråkat vikten av medmänsklig hänsyn, vilket är sympatiskt. Jag saknar samma klartänkta måttfulhet när det gäller det osmakliga drevet av kollektiv indignation som gått mot Bosse Hansson. Bosse Hansson har råkat göra bort sig, vilket händer oss alla. Han har som privatperson fällt ett förkastligt yttrande som genom olyckliga omständigheter kablats ut i direktsändning. Detta är ju en mardröm för vem som helst. Kränkande tillrop och rasistiska yttranden står ju som spön i backen på alla fotbollsarenor i landet, både på ståplats och sittplats. Varför kollektivt kasta sig över Bosse Hansson, en snart 80-årig man som som yttrat sig på ett sätt som inte accepteras av det moderna samhället? Bosse Hansson är ingen offentlig person längre. Hans försök att i efterhand förklara sig visar bara att han inte har en pejling på vad han gjort, eftersom han är gammal och uppenbarligen inte fattar vilken utomordentligt känslig sak frågan om hudfärg och etnisk tillhörighet är i dagens samhälle. Hursomhelst, Bosse Hansson har sagt det han sagt som privatperson. I bästa fall har han formulerat sig aningslöst och oomtänksamt och i värsta fall har han vädrat en grad av rasism som är för jävlig. Det spelar egentligen ingen roll vilket, eftersom han yttrat sig som privatperson och utan avsikt att någon annan skulle höra honom, där han satt och mumlade för sig själv på gammelmansvis. Mediadrevet är däremot en avskyvärd företeelse som är lika förkastlig som rasistiska stollerier av det slag vi nu sett exempel på. Det är svårt att finna någon ursäktlig aspekt när måttlösheten löper amok på det sättet. | |
Bo Sjögren: 2012-10-11 01:21 | Magnus' påstående »serien [Tintin] utrycker (sic) kolonialistiska värderingar« är lite för svepande för att man ska kunna rikta någon precis kritik mot det, men jag vill ändå försöka. Om man undantar de tre första albumen (T i Kongo, Sovjet och Amerika), som inte håller samma standard som de övriga albumen, så kan man visserligen hitta »kolonialistiska värderingar«, men det är ingen tvekan på vilken sida Hergé/Tintin står; han kämpar mot översittare och förtryckare. Jag skulle inte jämföra serien med Kipling, snarare med Conrad. En detalj till innan jag lämnar Tintin (för den här gången) -- seriemediet tillåter inget större djup i personteckningen utan alla är karikatyrer med mer eller mindre framträdande egenheter. Sjömän dricker, slåss och har ett fruktansvärt språk; poliser är korkade; skurkar elaka; och vetenskapsmän har höga pannor och är allmänt virriga. Att rita kineser med hårpiska och araber med turbaner ser jag bara som ett led i samma karikatyrkonst, inte som ett uttryck för kolonialistiska eller andra värderingar. Och jag kan väl hålla med om att Tintin-seriens litterära kvaliteter är, uhm, skiftande... Frank sätter fingret på en väldigt viktig punkt -- att säga något dumt är en sak, men att verkligen göra något dumt, som vissa element i AIK-klacken och andra så kallade fotbollssupportrar i Sverige gör, är en helt annan, och betydligt värre, sak. Den flathet inför huliganerna som inte bara AIK utan de flesta »storklubbar« visar är ett tecken på förfallet inom svensk fotboll. Jag håller med Bengt om att det går förträffligt att samtidigt vara emot bibliotekscensur och emot rasistiska uttalanden, även om jag inte skulle yttrat mig lika drastiskt om Hanssons hjärnverksamhet. | |
Lista ämnen | Nästa sida Föregående ämne | Nästa ämne |
Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg