Rootsy logo  
Rootsy logo
Carolas comeback? (sida 1 av 2) | Nästa sida

Tom Skjeklesæther:
2008-11-28 16:01
 Leser i norske aviser at Carola står midt oppe i et comeback?
Comeback fra hva?
Har Carola vært borte?
Mer enn tiden et gjennomsnitts besøk i Livets Ord tar?

Terje Hanstad:
2008-11-28 16:58
 Carola føles som en svensk hevn, for pastor Fossmo og Runar Sørgård.

Magnus Eriksson:
2008-11-28 18:34
 Han heter väl Sögaard? Jag hörde honom predika för några år sedan, och han var inte dålig. Om Carola är en hämnd, är det nog snarare för Inger-Lise Andersen och Anita Hegerland ...

Johan Kronquist:
2008-11-28 19:35
 Tom: Varför denna upptagenhet vid företeelser du uppenbarligen inte har så höga tankar om?

Jonas Ericson:
2008-11-28 21:04
 Om Carola är en hämnd är hon en ljuv hämd, tycker jag. Är lycklig ägare av hennes autograf. »Kram till dig Jonas«, står det. Det ni! Om Tom vill kan jag radera mitt namn och skriva dit Tom istället. Sänd din adress via rootsy kontakten så skickar jag.

Magnus Eriksson:
2008-11-28 22:05
 Och jag har en dedikation på hennes utmärkta barnskiva. Du kan få den oxå Tom!

Hans Berntson:
2008-11-28 22:45
 Jag var en gång i tiden en av två arrangörer till en julfest som, i syfte att höja stämningen , engagerade tre skönsjungande damer , bl a Carola ( en av de övriga var Ulrika Öhrn, känd från filmen G, den tredje var min kompis syster). Det var väldigt uppskattat. Annars håller jag nog med Tom och Terje.

Tom Skjeklesæther:
2008-11-28 23:52
 Som populærkulturjournalist så er jeg opptatt av fenomener/ artister som oppnår den type oppmerksomhet i media som f.eks. Carola blir gjenstand for.
Jeg synes det er høyst relavant å stille spørsmål av den typen som jeg gjorde.
Nok en gang, er det noen som hatt inntrykk av at Carola har vært »borte«?
Om så, hva legger mann i det?

Regner med at dere er i den samme situasjonen i Sverige som vi er i Norge vedr.avisenes dekning av musikk.
Det er lite plass til musikk som ikke faller i en av kategoriene BIG Kjendis eller hip, ny musikk som får journalisten til å fremstå som cool.

En slags internasjonal story av noe av den samme typen som Carola er historien om Brittney Spears.
Etter å blitt melket av media i årevis som en prima kilde til bizarre »nyheter«, er Britney med et trylleslag nå blitt Nye, Geniale, Smarte, Sexy Britney.
Er man av den oppfatning, som undertegnede, at mange menneskers liv påvirkes tungt av det de leser i aviser/ ser på TV, så er disse fortellingene om Carola & Britney viktig å reflektere over.



Magnus Eriksson:
2008-11-29 11:15
 Du har givetvis rätt att ställa frågan, Tom, och den är värd att ställa. När det gäller Carola handlar det väl snarast om en permanent comeback. Det intressanta är ju att hon, möjligen med undantag av olika konceptskivor, aldrig gjort en riktigt bra skiva. Hon är just bara Carola, hon med rösten som sveper in som en strombind, ungefär. Därför blir det också, som t ex Dan Backman påpekade i en recension för ett antal år sedan, lite fånigt när så många rock- och popskribenter försöker tänka bort hennes pinsamheter och blott se (se mer än höra) den suveräna rösten, fast även den sviktar en aning numera. Jag vet inte hur många gånger under Carolas kvartssekel som jag sett önskan att hon äntligen skall göra det där riktiga soul- eller gospel-, eller samtida pop-, albumet, fritt från pinsamheter, kitsch och alltför blåögt kommersiella överväganden, där det just bara blir mötet mellan en lyhörd producent, rösten och bra låtar.

Men, och det var Dans poäng, den skivan kommer aldrig att göras därför att rösten och den blixtsnabba pendlingen mellan storrtade ögonblick och just rena pinsamheter är vad Carola ytterst handlar om. Lika lite som i en platonska drömmen om den sanna kommunismen finns det en sann Carola bortom den konkreta manifestationen. Och den ser ut som den gör, och det är därför - det var Dans slutsats, och det ligger mycket i den - vi älskar henne, eller älskar att på allehanda sätt uttrycka vår avsky eller vårt avståndstagande. Ingen förblir likgiltig.

Och apropå comebacken, den gång Carola verkligen gjorde en comeback var det via Kirkelig Kulturuverksted när hon stod utan kontrakt i Sverige. Men, alltså en permanent comeback, eftersom Carola i Sverige är en röst mer än ett oeuvre. Det är därför hon också fått ta sin tillflykt till den eländiga Melodifestivalen med jämna mellanrum.

Din jämförelse med Britney Spears kanske har fog för sig på en ytligare nivå; skandalerna, skvallret (fast Carolas »skandaler« i den jämförelsen nog skall förses med stora citationstecken). Men Britney Spears har, till skillnad från Carola, en tydligt egen artistisk profil, en profil som inte blott är ett stilkompilat eller möjligen ett bricolage (vilket kunde gjort henne till en postmodern ikon, om inte populärkulturforskarna suttit fast i romantiska fördomar om rock- och popmusik)baserat på en röst. Britney Spears har också gjort några mycket bra skivor, framför allt »Oops I did It Again«, som kommer att bli (om det inte redan är det) en definition av sin tids yppersta popkultur av samma dignitet som »Dark Side of the Moon« och »Thriller«.

Jonas Ericson:
2008-11-29 12:02
 En skiva tycker jag är bra, den med Per-Erik Hallin i Rättviks kyrka. Fast den kanske tillhör undantagen bland konceptskivor?

Tom Skjeklesæther:
2008-11-29 12:18
 Ok, takk for utfyllende og oppklarende refleksjoner om Carola, Magnus.
Når jeg sammenligner Carola og Britney er det som mediefenomen, ikke som artister eller for at jeg tror at musikken deres skulle kunne sammenlignes.
Det jeg mener de har til felles er at alt surret om dem i (tabloid etc.) media gjør at det er tilnærmt umulig å finne ut om de faktisk finnes i virkeligheten, eller om de er konstruksjoner som har som første oppgave å fylle aviser med likgyldig bla-bla-bla.

Resultatet for midt vedkommende blir at jeg ikke vet om de faktisk bare har laget en sang som går på repeat eller om de faktisk har et musikalsk uttrykksbehov som de egentlig vil nå frem med?


Klubb Bakersfield:
2008-11-29 13:22
 På vilket sätt skulle Carola, eller för den delen Britney Spears, vara mera av konstruktioner än till exempel Hank Williams, George Jones eller Merle Haggard? Jakten på det genuina uttrycket ligger ofta misstänkt nära jakten på det historiska ursprunget och i den mån dessa bägge resonemang sammanfaller kan jag bara hänvisa till Michel Foucault som apropå föreställningen om entydiga historiska ursprung en gång skrev: ”What is found at the historical beginning of things is not the inviolable identity of their origin; it is the dissension of other things. It is disparity.”

/Johan Dahlbeck

Tom Skjeklesæther:
2008-11-29 15:12
 Mitt poeng er at Carolas og Britneys eksistens (?) i media bidrar til å tåkelegge hvem de faktisk er.
Dette var altså ikke et innlegg i en eventuell genuinitetsmåling av deres musikalske uttrykk.
Bare et undring over hvorvidt disse personene faktisk finnes i virkeligheten eller bare som et mediamessig påfunn.

Klubb Bakersfield:
2008-11-29 15:35
 Och jag menar då att det är relativt ointressant huruvida dessa personer verkligen existerar eller inte eftersom jag starkt betvivlar att vi faktiskt besitter förmågan att tränga förbi konstruktionen av dem och nå in till deras väsens innersta kärna. Och detta menar jag gäller Carola såväl som Johnny Cash o.s.v. Det enda vi kommer att stöta på är i så fall olika lager av mer eller mindre konfliktfyllda representationer i media och i deras respektive alster.

/Johan

Magnus Eriksson:
2008-11-29 16:31
 Och på dessa punkter håller jag med dig fullständigt, Johan.

Lista ämnen | Nästa sida
Föregående ämne | Nästa ämne

Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.