Wonderland, Carolyn
Miss Understood
(Ruf/Kommunikation/BAM)

Bluessångerskan Carolyn Wonderland i Austin har varit involverad i åtskilliga projekt, både i eget namn och i olika grupper som Imperial Monkeys och mer tillfälliga duo-konstellationer. På hennes nya skiva, med den suveräna titeln »Miss Understood«, hör vi Carolyn Wonderland helt och fullt i egen rätt. Bluesen dominerar, men vi får även swing, soul och country i något mindre doser.

Det börjar fint med den stötiga bluesen »Misunderstood«, där Carolyn Wonderland sjunger med råbarkad elegans och driver på med egen lap steel. Sedan följer »I Found the Lions«, skriven av Terri Hendrix vars sånger Carolyn Wonderland även tidigare spelat in: en soul- och gospelstänkt låt med utsökt enkel och oemotståndlig refräng och fräckt blås. Och så en låt av Bruce Robison, »Bad Girl Blues«, där korsningen av countryns melodikänsla och bluesen resulterar i en laddad soulballad. Lloyd Maines lyfter det sedan till Honky Tonk Heaven med sina stränginstrument, med och utan glid.

Redan genom de tre första spåren ringar Carolyn Wonderland in sitt musikaliska gränsland, en överskridande känsla som sedan förstärks av några sånger där hon arbetar med Ray Benson från Asleep at the Wheel. »Walk On« har de två skrivit tillsammans, liksom »Long Way to Go«, två soultonade ballader även om den senare också får sin egenart genom Jason Roberts envist upprepade fiolfigur. Allra bäst fungerar dock samarbetet med Benson i den lågmälda jazzlåten »I Don’t Want to Fall for You« där Carolyn Wonderland gör precis så mycket som krävs för att det inte skall höras att hon knappast är en jazzsångerska och Benson backar med avklarnad swinggitarr.

Och den som föredrar en tyngre Carolyn Wonderland kan glädjas åt hennes version av Johnny Winters gamla anthem »Still Alive and Well«, där Carolyn Wonderland också visar vilken skicklig bluesgitarrist hon är.