Sides, Barry
Broken Hearts Broken Strings
(Flying Pig Records)

Det här handlar om en veteran som varit verksam i rockmusikens kulisser ända sen mitten av 70 - talet. Barry Sides har varit med i olika konstellationer som bl.a öppnat för sådana storheter som Bob Dylan, BB King och Leon Russell för att nämna några. Men det skulle dröja ända fram till 2000 - talet innan han debuterade på skiva och först nu fem år efter debuten så är uppföljaren här den mycket starka »Broken Hearts Broken Strings« - som han suttit och hållit på i två år innan den äntligen gavs ut. Albumet är inspelat med en liten kärntrupp toppmusiker som exempelvis gamle trummisen från Tom Pettys kompband The Heartbreakers nämligen Stan Lynch.

De har lyckats få till ett väldigt inbjudande sound med en Barry Sides som är i toppform för han har skrivit melodier som snabbt blir beroende framkallande. Man kan nästan höra att stämningen varit gemytlig i studion för det låter väldigt avslappnat, musikerna är som gjorda för detta exellenta material och driver på musiken till en enhet som för det hela framåt. Det är tryggt och stilen är näst intill fulländad, de vet precis hur man får musiken att svänga. Låtarna lämnas precis rätt utrymme att andas i en produktion som är alldeles lagom sparsmakad.

Med sina texter lyckas han få till gnistrande poetiska livsbetraktelser som framförallt handlar om brustna hjärtan och saknaden efter de som stått honom nära. Barry Sides har en hel del bistra erfarenheter att gräva ur och orden är skrivna med en rakbladsvass skärpa som inte ligger alltför långt efter de stora sångpoeterna Bob Dylan och Townes Van Zandt.

»Broken Hearts Broken Strings« pockar verkligen på uppmärksamhet och Barry Sides höjer sig högt över genomsnittet som låtskrivare i en genre som annars är överbefolkad. Det här är riktigt bra rockmusik och har man namn som framförallt Bob Dylan, Steve Earle och Tom Petty som hörnpelare i sin skivsamling så bör man inte missa den här lilla pärlan!

/Johan Annetorp