White, Jim
Transnormal Skiperoo
(V2/ Bonnier Amigo)

Efter hans förra album »Drill A Hole....« har han hunnit vara med i en dokumentär, »Searching For The Wrong - Eyed Jesus«, och varit inblandad i hobbyprojektet Hellwood tillsammans med Johnny Dowd. Men nu är det alltså dags att skriva ett nytt kapitel. Mina förväntningar är skyhöga, och inte blir jag besviken på det jag hör utan jag kan snabbt konstatera han har fått till det igen.

Efter drygt 10 år i branschen är Jim White fortfarande något av en särling inom den amerikanska singer/songwriter-klubben och definitivt ett av dess intressantaste namn. Han sticker verkligen ut med en alldeles egen stil med rötterna i den amerikanska söderns rika musikliv. Det är framförallt en egen hembrygd variant av country, folk och med lite influenser från triphop som han skapar något helt unikt.

Till sitt nya album har han anlitat som medproducent och bollplank popmaestron Joe Pernice för att få lite nya influenser. Men jag tycker det mesta är sig likt, möjligen är det något mindre skruvat än förra albumet där han hade Joe Henry till hjälp. De byggs som vanligt upp en förtätad stämning med mycket mystik i en produktion som är alldeles fulländad, fylld med små detaljer som ger en rik lyssning. Jag upptäcker nya saker hela tiden. Materialet balanseras helt perfekt med ett dussin välskrivna låtar med fina melodier som kryper in under huden. Jim White tar aldrig till några stora gester för det behövs verkligen inte, utan hans tidlösa och suggestiva musik bara glider lite sakta fram och förtrollar lyssnaren.

När det gäller texterna säger Jim själv att han funnit en inre frid och fått lite distans till sina religiösa grubblerier och sitt tidigare självdestruktiva leverne. Men ändå, tankar runt religion finns även med här och naturligtvis hans betraktelser över udda existenser som lever lite i marginalen. Det är fängslande historier han beskriver i sina sånger. Jim White väver ihop text och musik till en imponerande helhet och »Transnormal Skiperoo« är ett av årets bästa album alla kategorier.

/Johan Annetorp