Womack, Tommy
There, I Said It
(Cedar Creek)

Efter 20 år i rockmusikens periferi i grupper som Government Cheese och The Bisquits samt solo så är det kanske dags för den stora publiken att upptäcka Tommy Womack. Jag hoppas det. Han har alltid varit bra men aldrig övertygat så mycket som på detta hans 5:e soloalbum. Pressrosorna har varit översvallande i det stora landet i väster och jag förstår dem. Albumet har växt fram efter ett nervöst sammanbrott 2003 och visar faktiskt att han vuxit några tum både som låtskrivare och berättare. Man får känslan att Tommy tänkt att nu får det bära eller brista men han står där rak i ryggen och levererar stolt musik som bränner till. Numera finns det där lilla extra som får mig att lyssna på helspänn.

Produktionen är perfekt avägd och får hans rootsiga americana att lyfta mot höga höjder. Ur skjortärmen drar han fram det ena esset efter det andra vare sig det gäller låtar med influenser från blues, country eller folk. Hans intensiva närvaro får medmusikanterna att stå på tå och ge sitt yttersta, aldrig en ton för mycket utan de följer varsamt med på den musikaliska resan där hans melodisinne firar stora triumfer. Sättningen med bas, gitarr och trummor kryddas så där alldeles lagom med piano, dobro, mandolin, pedal steel och dragspel på ett mycket tilldragande sätt.

Det minsta jag kan skriva om texterna är att de är självutlämmnande men de blir aldrig det där tyck synd om mig, utan istället balanserar han perfekt orden med ett uttryck som berör. Tommy är en språkbegåvning av stora mått och har sen tidigare även givit ut en uppmärksammad bok. På ett mycket personligt sätt avhandlas ämnen som kärlek, politik, religion, rockstjärnedrömmar och förstås hans egna sammanbrott. Han får lyssnaren att känna igen sig själv i att livet är ett äventyr som inte är helt enkelt att leva utan lite skrubbsår. Har man haft det tufft själv finns det mycket att hämta här, det är en känslig själs grubblerier. Rösten är bra men inte sensationell men vad gör det när låtmaterialet är så här starkt.

I den genre han är verksam kryllar det ju av artister men med »There, I Said It« är det dags att ta klivit ut ur skuggan. Det vore han väl värd. Man kan närmast jämföra honom med de något mer kända själsfränderna Will Kimbrough och Todd Snider men det här är bättre.

/Johan Annetorp