Rootsy logo  
Rootsy logo

Recension
Blandade Artister
Anchored in Love. A Tribute to June Carter Cash
(Dualtone)

Da Johnny Cash gjestet Norge for siste sang, og den, på alle måter, ruvende skikkelsen, vandret over gulvet i Konserthuset, strømmet det uendelig varme mot ham fra et feststemt og takknemlig publikum. De fleste lot seg også sjarmere av at hans kone og deres felles sønn var med på laget. Mange med meg ble imidlertid utålmodige da konemor fikk overta scenen alene i tjue minutter med sin »autoharp«. Vel nok var familien hennes musikkhistorie, men selv den mest generøse måtte høre at stemmen sviktet henne ganske konsekvent. Dette til tross for at hun samme år kom med den Grammy-belønte »Press On«. Scenen var mer avslørende.

Etter å ha sett den strålende film-biografien »Walk the Line«, som spesielt fokuserte på den første fasen av forholdet mellom Johnny og June Carter, falt likevel brikkene helt på plass – ingen kunne lenger være i tvil om Johnny’s hengivenhet til sin elskede hustru og venn. Selvfølgelig skulle hun få sin plass i showet – så lenge hun kunne puste hadde hun fortjent det. Selvfølgelig. Jeg gir meg.

Valerie June Carter ble i 1929 født inn i »the first family of country music«, Carter Family, og ble fra vuggen av lullet inn i en tradisjon som i skrivende stund har et bredere nedslagsfelt enn noensinne. Plateprodusenten og talentspeideren Ralph Peer fra Victor Records klarte et utrolig kunststykke, å lokke til seg både Carter Family og Jimmie Rodgers i løpet av samme uke i 1927, da han spilte inn plater fra hotellrommet i Bristol. Mange av deres klassiske sanger, som Det var starten på en monumental innflytelse for Carter Family, som i starten besto av A.P., Sara og Maybelle Carter. Maybelle fødte døtrene Helen, Valerie June og Anita, som senere ble med i nye utgaver av gruppen. Mens Helen, og ikke minst Anita, hadde vakre stemmer, ble June først og fremst kjent for sitt komiske talent, noe hun brukte til å varme opp publikum og skape god stemning i tilknytning til konsertene og gruppens opptredener, bl.a. på Grand Ole Opry. June var imidlertid ikke bare en klovn, hun bidro også musikalsk, både på sang, gitar og autoharpe. Også som låtskriver har hun satt betydelige spor etter seg, kanskje først og fremst gjennom »Ring of Fire«, angivelig om den brennende kjærligheten mellom Johnny & June. Hennes viktigste innsats er muligens likevel den hjelp, støtte, inspirasjon og styrke June ga Johnny Cash i viktige faser av livet hans, også i de siste årene, som til tross for at de var preget av mye sykdom og smerte, ble Cash’ siste blomstringsperiode med en lang rekke glitrende innspillinger, kjent som American Recordings.

»Anchored in Love« er imidlertid et prosjekt som i sin helhet er en lovsang til June Carter Cash, og en hyllest til henne som både kunstner, kvinne og medmenneske. Det er helt tydelig at alle som kjente henne har en helt spesiell plass i sitt hjerte for henne – dette gjelder for eksempel Kris Kristofferson, som ofte forteller vakre og varme historier om June. Blant annet om hvordan hun var overbevist om at hun skulle forlate jorderik før Johnny, og derfor var så glad i sangen »Far Side Banks of Jordan«, om hvordan hun skal vente på ham på andre siden. Her synger Kris selv sangen, sammen med Patty Loveless, ett av de vareste øyeblikkene på platen. June fikk rett. Hun døde 15. mai 2003, og Johnny sørget og spilte inn sine siste sanger i sorgens skyggedal.

Platen favner ulike sider av June’s produksjon, både Carter Family-klassikere som »Will the Circle Be Unbroken«, »Wildwood Flower« og »Keep on the Sunny Side«, sanger kjent fra hennes samliv og –spill med Cash, som »Jackson« og »Ring of Fire«, og låter hun har skrevet selv, som »Wings of Angels«, »Big Yellow Peaches« og »Song to John«, selvfølgelig i tillegg til »Ring of Fire«. For ytterligere å favne hele bildet, stiller datteren Carlene Carter sammen med Ronnie Dunn i duett på »Jackson«, med forbløffende stemmelikhet med sin mor da hun var på sitt beste. Stedatteren Rosanne Cash stiller også opp med en nydelig versjon av »Wings of Angels« – Rosanne har for øvrig ofte framhevet med hvilken raushet og varme stemoren alltid behandlet henne. Arkitekten bak prosjektet er John Carter Cash, parets eneste felles barn, som har både idé og produsentrollen. Platen kommer ut samtidig med hans egen biografi om moren, for øvrig med samme navn som platen, »Anchored in Love«. Om han åpenbart mangler den kritiske distansen som kanskje en biograf bør ha, går ikke dette ut over kvaliteten på dette plateprosjektet – dette er en fin hyllest til en stor og raus personlighet, som på ulike måter har hatt en vesentlig betydning for countrymusikkens utvikling og popularitet.

Det er mange fine øyeblikk her, med både kjente og mindre kjente artister. Jeg synes ikke Willie Nelson og Elvis Costello skinner slik vi vet de kan, selv om de leverer godkjente versjoner av »If I Were a Carpenter« og »Ring of Fire«. For eksempel gjør Grey de Lisle’s vare tolkning av »Big Yellow Peaches« betydelig større inntrykk. Tidligere nevnte bidrag fra Rosanne Cash er også meget vakker.

Platen avsluttes nydelig med Emmylou Harris’ bidrag, en ny grand old lady, syngende »Song to John«, som på en meget vakker måte summerer opp både June og hennes kjærlighet til sin mann og familie. Platen bør inspirere til å søke langs mange tråder bakover, ikke minst til Carter Family som på svært mange måter er et utømmelig overflødighetshorn av sanger og inspirasjon, også for årene som kommer.

/Johnny Borgan


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.