Blandade Artister
A Love Song for Bobby Long. Original Motion Picture Soundtrack
(Hyena)

Där soundtracket till »Brokeback Mountain« bildar en sammanhängande svit där även tidigare inspelningar fogas in, har soundtracket till «A Love Song for Bobby Long» en mer episodisk eller skenbart tillfällig karaktär. Det blir lika mycket ett soundtrack till New Orleans (även om en del av musiken är texansk och kalifornisk) som till filmen. Det är i sin ordning, med tanke på hur staden vackert sveps in i ett drömlikt, lätt hallucinatoriskt skimmer i filmen. Låt mig också direkt säga att sountracket är en suverän skiva.

Och den har inte helt och hållet karaktären av samling av musik som lika gärna kunnat vara oberoende av filmen. Här finns några specialskrivna instrumentala stämningsstycken för gitarr och fiol och även en del diegetisk musik, alltså musik som har en plats inom fiktionens ramar. Dit hör några sånger som Grayson Capps framför på huvudpersonernas stamsylta, och dit hör två de två valhänt charmiga sånger (»Barbara Allen« och »I Really Don’t Want To Know«) som en lindrigt tillnyktrad John Travolta framför i filmen till lättsinnigt gitarrplonk. Och dit hör den underbara balladen »Lorraine’s Song (My Heart Was A Lonely Hunter«) med Grayson Capps och Theresa Andersson (Gotlands främsta vokalexport), vilken i filmen utgör musikalisk bakgrund till den gripande dansscenen med Travolta och Scarlett Johansson.

Men även den extra-diegetiska musiken är bra. I en smakfull blandning får vi inspelningar med Big Bill Morganfield, Los Lobos, Magic Slim och Lightnin’ Hopkins bland andra, alltså en mix av modern stadsblues, countryblues och rotfast rock.

Inte ett spår faller ur ramen, och skivan fungerar både som soundtrack till filmen, till minnet av filmen och som musik i egen rätt.