Johnson, Jill
The Christmas in You
(Lionheart)

Julskivorna börjar komma. Countryns julskivor är ett kapitel för sig, eller rättare sagt två kapitel. Å ena sidan har vi de storvulna satsningarna, där de för dagen kommersiellt mest gångbara namnen sjunger klassiska julsånger till stort och svulstigt orkesterkomp. Inte tal om att orkestern där blir en dialogpartner som i jazzens bättre orkestreringar, den utgör en tung del av ljudbilden och tvingar sångaren till vokal bänkpress av värsta slag.

Å andra sidan har vi de lågmält traditionsmedvetna skivorna där sånger från både de klassiska, Tin Pan Alleys och countryns repertoarer får en smakfull inramning. Sedan kan stilmedlen variera från Kathy Matteas white gospel (»Good News«) till Patty Loveless bluegrass (»Bluegrass and White Snow«). Även Emmylou Harris och The Judds har gjort pietetsfull julcountry.

Och nu kommer Jill Johnson med »The Christmas in You«. Låt det med en gång vara sagt: Jill Johnson är en mycket bra sångerska i countryns crossover-fack. Hon har en stark stilkänsla och har med sina två senaste skivor (den ena inspelad i Nashville med musiker som Chris Leuzinger och Pat Flynn, den andra i Malmö) tagit steget från begåvad Shania Twain-wannabe till en artist i egen rätt. För sin julskiva har Jill Johnson återvänt till Nashville och spelat in med ett budgeturval av stadens studioess, alltså suveräna musiker som just förlorat eller håller på att förlora sin position som Most Valuable Players, där värde enbart räknas i kommersiella termer, ej i konstnärliga.

Jill Johnsons vokala utspel är som vanligt dramatiskt. Hon är bäst i svepande ballader, där det återhållna kompet skapar fin balans. Det blir aldrig ett konkurrensförhållande om utrymmet. När Jill Johnson sjunger med stort darr och känslorna skrivna i pastell, svarar bandet med följsam rytmmarkering och diskret understrykande melodifigurer.

Men det fungerar också när Jill Johnson håller tillbaka sitt vokala utspel, som i en lågmält änglavacker a cappella-version av »Down to the River to Pray« eller en återhållet jublande »O Come All Ye Faithful«, där Jill Johnson med små medel nästan matchar Tammy Wynettes vibrato. Hon gör också en snygg version av Mel Tormés »The Christmas Song«, med fräckt inlagda gitarrlicks av Chris Leuzinger.

Jill Johnson har gjort en smakfull och artistiskt övertygande julskiva. Att någon enstaka originallåt, som firma Lengstrand, Lagerström och Lengstrands tillkämpat gritty »I Wanna Wish You All A Merry Christmas«, inte är i paritet med Jill Johnsons förmåga må vara hänt. Hon har ändå skapat ett stycke högst lyssningsvärd jul i countryton.