Harding, Curtis
Face Your Fear
(Anti)

Curtis Harding tillhör tillsammans med Leon Bridges och Benjamin Booker de mest intressanta av de nya, unga soulsångarna. Han debuterade 2014 med den uppmärksammade ”Soul Power” och följer nu upp med ”Face Your Fear”. Vilken inte gör intresset för honom mindre. Snarare större.

Han föddes i Saginaw, Michigan och lärde sig sin gospel via moderns engagemang i den lokala kyrkan. I tonåren växte intresset för rap fram och sedan den goda skolan hos CeeLo Green. Nu har han Atlanta som bas och menar att uppväxten i kombination med lyhördheten för goda musikskapare som till exempel Bob Dylan har givit honom inspiration och förutsättning för det han nu själv skapar.

Så även om det finns en hel del Curtis Mayfield, Marvin Gaye, Stevie Wonder och Prince i honom så är det inte rätt att kalla Curtis Hardings soul för retrosoul. Den är så mycket mer än så. Den är både suggestiv och provokativ och bärs fram av en sångröst som har både smärta, längtan, ömhet och styrka. Det finns en dynamisk kraft och en jagande atmosfär i de gripande harmonierna. En kombination av rytm och melodi som är precis så där magisk som den ska vara för att fånga intresset. Och behålla det.

Danger Mouse har producerade det inledande spåret ”Wednesday Morning Atonement” vilket ger ett mäktigt och tydligt bevis på att det vi ska få höra är en skarp kontrast till retrosoulen. Den pumpande basen i titelspåret ”Face Your Fear” skapar en R & B-liknade groove. Ett av albumens finaste spår är den lite snabbare ”On And On” och dess utsökta taktkänsla. ”Go As You Are” är melodiös, svajande och ekofylld bit av musik. Den följs av ännu ett av de bästa spåren ”Till The End” där som tydligast de äldre tongångarna kommer fram i soundet och Curtis själv stiger ner från den oftast höga, tunna sångrösten till den djupare och varmare ton. Gitarr- och blåssolon förstärker känslan. Samtidigt som den kan smygande, nästan viskande, som i ”Ghost Of You”.

”Need Your Love” är också lite snabbare och ”Dream Girl” en funkig R & B. Avslutande ”As I Am” är inspelad med ett annat band det som han har tillsammans med Sam Cohen. Här är det ett intim budskap som kompas av sammanhållet blås och stråkar.

Curtis Hardings andra album är både ett starkt och vackert arbete som tänjer gränser och bygger upptäckter.