Price, Margo
All American Made
(Third Man Records)

Margo Price och hennes man Jeremy Ivey stampade på rubbet, inklusive vigselringarna, åkte till Sam Phillips studio i Memphis och på tre dagar spelade de in en av förra årets bästa amerikanska skivor »Midwest Farmers Daughter«. »Levt liv förnekar sig aldrig. En god penna ordnar till mycket men spåren av dagar dröjer sig kvar som ett subliminalt gripande efter tid som flytt. Så är det att lyssna till Nashvilles Margo Price« skrev jag om den plattan. Och det var fler som gillade Margo. Hon slog igenom stort, utsågs till årets Emerging artist av Americana Music Association och var nominerad som årets artist 2017.

Nya plattan »All American Made« är också inspelad hos Sam Philips men nu har Price fått mer tid på sig. Det märks i en mer genomarbetad produktion. Duo med Willie Nelson och stråkar och känslan av att vi har fått en Loretta Lynn för det tjugoförsta århundradet är befäst, även om jag som vanligt gillar den första skivans råhet bättre än den här mer slipade uppföljaren.

Men Price går vidare på den inslagna vägen och sjunger om sociala orättvisor, skillnader mellan män och kvinnor. »A Little Pain« låter Muscle Shoals soul och »Do Right By My« har fått gospel-feel genom McCrary Sisters. »All American Made« är en låt som hängt med sedan Prices dagar med Buffalo Clover tillsammans med maken Ivey. Price och Ivey kommer ur folksångscenen och har den politiska medvetenheten med sig sedan dess. Och visst är det befriande med folk som pratar klassmedvetenhet med trovärdighet och med en passning till de som tittar på USA som en förebild för lönebildning:

“We are all the same in the eyes of God. But in the eyes of rich white men. No more than a maid to be owned like a dog. A second-class citizen. Pay gap, pay gap. Why don't you do the math?”

En platta att ta med sig in i valåret 2018 helt enkelt.

/Magnus Östnäs