Blues Overdrive, The
Clinch!
(Gateway Music)

Danska The Blues Overdrive etablerade sig på den europeiska bluesscenen 2003 med att vinna The 25 Anniversary Blues Competition på Mojo Blues Bar i Köpenhamn. Denna utmärkelse har följt av många andra och av många positiva recensioner för sitt debutalbum ”The Blues Overdrive”.

Nu är de aktuella med ett andra album, ”Clinch!”. Det kommer att göra dem ännu intressantare och mer omskrivna. ”Clinch!” håller nämligen hög europeisk standard. Det är blues som bärs fram av ett flyhänt gitarrspel med de lite mer runda och mjuka tonerna. Lite mer flyhänt svävande än den vanligtvis intensiva hårdvara som många bluesrockband idag använder sig av.

Sångtexterna håller sig dock inom ramen för de traditionella blueshistorierna, framförda av Martin Olsen med en mjuk, varm men lite avvaktande sångröst. Martin spelar också en lite rundare, lite tjockare gitarr med hål. Det gör även Andreas Andersen. Deras samspel på gitarrerna är stundtals riktigt spännande lekfullt. Dessutom spelar Thomas Birck bas och resonator och Lars Heiberg trummor.

Duke Robillard gästspelar på ”Three Time Lover” och ”Daughter Of The Devil” och ger låtarna ytterligare tyngd och fart. Joel Paterson gästar med lap steel på ”Cherry”. Om nu ”Three Time Lover” är taktfast svängande så är ”Woman Of Love” lågmält laid back och framförd på ett sätt som för tankarna till JJ Cale.

Genomgående är det det varma anslaget som bygger upp ett lyssnarintresse. Både taktfast och svängigt svävade förs sångerna fram med lite jazzigt vibrato där det behövs och lite driven shuffle när så passar. Tillsammans skapar det en omväxlande men väldigt tydlig helhet med en klar bluesig inriktning och vilja. Det är det här vi vill bjuda på. Gott så.