Zakary Thaks
It´s The End – The Definitive Collection
(Big Beat)

Det är inte så många av de hundratals, om inte tusentals, garagerockband som bildades på 1960-talet som kan fylla ut en cd med egna låtar. Än färre som kan göra det med äran i behåll. Samlings-cd med utvalda singlar av olika band ger i regel bättre valuta för pengarna än samlingsskivor med enskilda band.

Zakary Thaks från Corpus Christi i södra Texas har inte heller någon vidare låtproduktion att skryta med. De släppte ett halvt dussin singlar under åren 1966-1970. Ett garage- och tonårsband som skramlade, skränade, sjöng om och till unga damer och drömde om att få spela på större scener. Precis som alla andra. Sångaren Chris Gerniotti, som också har skrivit flera av låtarna, var bara 15 år när de bildades. Det som får dem att sticka ut är att de sex singlarna innehåller tolv bra låtar.

De fyra första singlarna släpptes på skivbolaget J-Beck. Störst uppmärksamhet fick de med debuten ”Bad Girl” med en tuff version av The Kinks ”I Need You” som b-sida. Det blev en lokal hit som fångades upp och gavs ut av rikstäckande Mercury några månader senare. Försäljningsframgångarna uteblev men öppnade upp för möjligheten att vara förband till sina favoriter The Yardbirds på ett antal spelningar. Låten ”Bad Girl” finns också med på Rhinos i sammanhanget oumbärliga box ”Nuggets – Original Artyfacts From The First Psychedelic Era 1965-1968”.

Samma dag som de spelade in debutsingeln ”spelade de skiten ur” The Beatles ”I´m Down” enligt Gerniotti. En inspelning som tyvärr verkar ha gått förlorad. För det är där jag tycker de är som bäst. När Influenser från tidiga The Beatles blandas med fuzziga gitarrer och en självklar ungdomlig självsäkerhet. ”Face To Face”, ”Won´t Come Back” och ”Please” är bortglömda garagepoppärlor som står sig väl i jämförelse med vilka band som helst från samma tid.

Förutom de sex singlarnas a- och b-sidor får vi en helt ”ny” låt, ”It´s The End”, framgrävd ur arkiven, ”A Passage To India” som letades fram 2010 samt ett antal alternativa versioner av några av de tidigare låtarna. Dessutom tre låtar när Zakary Thaks backar upp Bad Seeds sångare Mike Taylor under namnet MICHAEL. Allting inspelat direkt från originalbanden med perfekt ljud.

När jag ser en videoupptagning från en spelning live 1967 på hemmaplan i Corpus Christi får jag egna associationer till musiken när jag ser Gerniottis sjunga med en tamburin i handen. Nog måste väl svenska The Sinners frontman och sångare Sven Köhler ha sett, hört och inspirerats av Zakary Thaks?

Chris Gerniotti var i slutet av 1960-talet också medlem och sångare i gruppen The Liberty Bell. Även det en grupp värd er uppmärksamhet. Frågan är om det är värt att skaffa en samlings-cd med dem. Vad det gäller Zakary Thaks är det utom tvivel.

/Mattias Syrén