Rootsy logo  
Rootsy logo

Recension
Blandade Artister
The Rise And Fall Of Paramount Records Volume 1 and Volume 2
(Third Man Record)

Historiskt, spektakulärt, enastående, mästerverk, sanslöst, tidsdokument, vingslag, epokgörande. Ja, staplar vi alla de superlativ som har sagts om dessa båda utgåvor fyller vi ändå inte mer än botten på de lådor som bär den musik som finns lagrad.

Det är ett mästerverk, men det är också ett mästerverk därför att det innehåller så mycket fantastisk musik. 1 600 låtar på 12 album, eller i digital form om det är bättre lämpat.

Självklart finns här en mängd artister som inte fick den uppmärksamhet som gjord dem kända utanför en mindre krets varken när det begav sig eller under återutgivningseran. Sedan finns där de artister som bara sålde hyfsat men som ändå har gått till historien som stilbildare och ikoner och sist, men inte minst, de artister som blev omhuldade stjärnor i sin tid och som genom de nästan 100 år som har gått sedan inspelningarna gjordes har vördats och vårdats för sina insatser.

Det hela började med att Fred Dennett Key startade Paramount Records i Grafton, Wisconsin 1910 som en underavdelning till Wisconsin Chair Company i Port Washington, Wisconsin, som byggde grammofonkabinett till Edison Records. 1917 började man ge ut skivor på en egen etikett ”Paramount Records”. Och det skulle komma att bli en hel den genom åren.

Jack Whites Third Man Records och John Fahey Revenant Records återutgivningar är uppdelade i två volymer. Och då talar vi verkligen om volym. 800 låtar i volym 1 som täcker åren 1917 till 1927 och 800 låtar i volym 2 som täcker 1928 till 1935. Under de första åren gavs det ut inspelningar av vita artister som framförde de för dagen populära sånger. 1920 gav Okeh Records ut ”Crazy Blues” med Mamie Smith, som räknas som den första bluesplattan och som också utgjorde starten för det som kom att kallas den ”klassiska bluesperioden”. Det var de år de det uteslutande spelades in kvinnliga artister som sjöng i jazz- eller vaudevilleband i de större städerna. Männen och landsbygden skulle komma först senare. Så 1922 startade Paramount sin ”Race Records”-serie som riktade sig till den allt köpstarkare afrikansk-amerikanska befolkningen och gav ut plattor med bland annat Lucille Hegamin och Alberta Hunter.

Den afrikansk-amerikanske talangscouten J. Mayo Williams hade stor del i framgångarna för Paramount. Han vidtalade artister och tog de till en studio för att spela in på Paramount-etiketten och han hade sedan ansvar för att distribuera och sälja plattorna till afrikansk-amerikanska kunder, som sedan samlades vid sin vevgrammofon till helgen. 1926 tog han dock storsäljaren Blind Lemon Jefferson med sig och gick till konkurrenten Okeh Records. In klev istället Charlie Patton och vi fick 1929 de 14 sånger som kom att bilda grunden till begreppet ”Father Of The Delta Blues”.

Depressionen 1931 slog hårt mot skivindustrin. Paramount slutade spela in 1932 och lade sedan ner verksamheten 1935. Men det blev ändå 18 fantastiska år som producerade många av den amerikanska musikhistoriens främsta inspelningar.

Dessa Paramountinspelningar har två stora betydelser. Den första är att de en gång i tiden visade hur Amerika faktiskt lät på 20- och 30-talet och hur de banade väg för det afrikansk-amerikanska musikergardet att visa sin storhet. Den andra är att när de nu återsamlats och så väl paketerats har de öppnat upp för människor att se och förstå arvet och den påverkan denna musik har haft på ett par generationer människor och musiker. Och kommer att ha under åren framöver.

För vem kan inte bara hålla med, när man får de unga jazzgiganterna, de folkfriande vaudevilleartisterna, de besjälade countrybluesartisterna, de storröstade teater- och kabarédamerna, de stormande gospelhjältarna, de djupa Deltabluesstjärnorna och en hel mängd andra.

Som om detta inte skulle räcka, så kommer det i portföljen även bilder, en bok och en encyklopedi med referenstext. Nu är det inte helt gratis dock. Varje volym drar iväg på nästan 7 000 kronor. Men det är en musikskatt som egentligen inte har något pris. Bara ett stort värde.

/Staffan Solding


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.