Peter, Paul & Mary
Discovered, Live in Concert
(Warner/Rhino)

I början av 1980-talet började PP&M dokumentera sina konserter med hjälp av portabla inspelningsutrustningar som möjliggjorde en hög inspelningskvalitet. Inspelningarna gav gruppen möjlighet att nagelfara, testa och förbättra sin repertoar. En del av det nya materialet hamnade på gruppens studioutgåvor medan annat blev kvar i arkiven. Den här utgåvan innehåller tolv sånger som inte fick plats på någon av de ordinarie utgåvorna, det enda undantaget är ”Mi Caballo Blanco” som tidigare enbart funnits tillgänglig i boxen ”Carry It On”.

Gruppen återförenades i slutet av sjuttiotalet efter det att medlemmarna misslyckats med sina respektive solokarriärer och släppte, fram till Mary Travers bortgång 2009, ett antal mycket bra album där man både utvecklade och förfinade det musikaliska uttryck som gjorde gruppen till en viktig förmedlare för den generation låtskrivare med Bob Dylan i spetsen som kom fram under sextiotalet.

“Discovered – Live in Concert” innehåller live-inspelningar från i huvudsak 1980-talet och i huvudsak av då relativt okända låtskrivare. Här finns lysande versioner av den alltför tidigt bortgångne Kate Wolfs ”Give Yourself to Love” och ”Semper Fi” skriven av John Gorka. Andra låtar hämtar inspiration och tema från den politiska situationen i Syd- och mellanamerika. Skivan innehåller också två utmärkta sånger som tillhör den klassiska folksångarrepertoaren; ”Midnight Special” och ”You Can Tell the World”.

Då man valt att koncentrera urvalet på material som inte tidigare funnits på gruppens plattor blir ”Discovered – Live in Concert” ett självklart köp för oss som ännu föredrar musik överfört på någon form av plastmaterial.