Kennedy, Bap
Let´s Start Again
(Proper Records)

Ännu ett lysande album från Nordirlands egen Bap Kennedy. Det sjätte under eget namn sedan debuten 1998. Han har dessutom fem album som sångare i Belfasts kultrockare Energy Orchards bakom sig.

”Let´s Start Again” är uppföljaren till det fantastiska albumet ”The Sailor´s Revenge” från 2012. Ingen lätt uppgift. Det melankoliska keltiska draget finns kvar men här finns ännu mer av hoppfullhet och nystart. Visst finns känslan av den drömmande blicken bort över havet där. Längtan bort någonstans bortom blickfånget. Men det vänds i sångerna. Den mjukt varma och behagliga sångrösten förmedlar ny kärlek och hoppfullhet. Det startar redan i den inledande titelsången ”Let´s Start Again”:

We must deal with the past
And then let it go
Get some distance at last
And peace in your soul

All those years I saw right through
That thin disguise
Oh baby, baby we don´t have
Much time

Sedan följs den kärleksfulla insikten upp i ”Song Of Her Desire”:

Baby I didn´t see the time
And I wasted years
That were not mine
I can hardly believe my eyes
At the things I missed
Or let slip by

But I can make the flames
Dance in the fire
And I can sing the song of her desire

Självinsikten och tillbakablickarna återkommer i spegelbilden i ”Strange Kid”, som också kopplar tillbaka till ett tidigare album från Bap, ”Lonely Street”:

Well so long, goodbye
I´m moving up the ladder
And I hope that I
Am going somewhere better
But I´m pretty sure I´ll be
On another lonely street
And when I look in the mirror
I can see

Some strange kid
Looking back at me
Some strange kid
That´s what I see

”Fool´s Paradise” är en kärleksförklaring till fru Brenda Boyd Kennedy, som numera ingår i Baps band och spelar bas och sjunger harmonier.

I was happy once
Maybe it was twice
Baby way back when
In my fool´s paradise

Then you came along
And opened my eyes
Now there´s no return
To my fool´s paradise

”Let´s Start Again” är inspelad på Nordirland men är inte speciellt präglad av det nordirländska soundet eller dess folkmusik. Här finns snarare så mycket annat från många olika musiktraditioner, årtionden och världsdelar. Country, blues, folkmusik, western swing, pop, Texas border musik och latinamerikanska tongångar nedkokat till americana där artister som Ry Cooder, Tom Russell och John Hiatt samsas med Van Morrison, Bruce Springsteen, Nick Lowe och Ronnie Lane´s Slim Chance. ”Heart Trouble” från 50-talets western swing blandat med rockabilly, ”Radio Waves” en popcountry och ”King Of Mexico” med sin accordion från John McCullough, från egentligen när som helst. Mycket är tidlöst när Bap Kennedy startar om.

Det finns något att säga om var och en av de elva sångerna. Bap visar åter en gång att han är en lysande kompositör och textsnickrare. En berättare med livet som insats. Förutom vad som har sagts tidigare vill jag ytterligare beskriva storheten i några av sångerna som jag gillar speciellt. Det är det lite snabbare bluesiga anslaget i ”Revelation Blues” med fin banjo från Vinty Gilbert och fiol från John Fitzpatrick. Det är den boogie woogie melodiösa ”If Things Don´t Change” med underbar slidegitarr från den genomgående lysande gitarristen Gordy McAllister. Och den avslutande hoppfulla men långsamma countryvalsen ”Let It Go”. Hank Williams ler i sin himmel.

Med ”Let´s Start Again” fyller Bap Kennedy på i sin bank av musikaliskt spännande och känslomässigt pirrande album. Han visar att han hör hemma bland de stora americanaartisterna. Han lyckas med att ta ett brett omfång av influenser och trots sitt på papperet spretiga ursprung samla dem till en stor helhet. Det lyckas bara de duktiga med. Som Bap Kenndy.