House Jumpers
Sure Footed Baby
(House Rent Records)

House Jumpers från Kansas är ett sånt där band som sprider glädje omkring sig, får folk att börja bugga och glömma obetalda räkningar, miljöförstöringen och allt annat som tynger tillvaron. Glädjen varar till dagen efter och då är frågan om det räcker med att spela CD:n som man köpte i den där dansladan där bandet spelade igår kväll. Som att ta en Treo mot ett magsår?

Det har funnits sådana här band sedan slutet av 1940-talet, band som bygger sin musik på gamla bluesgångar uppfriskade med rockabilly, dansvänliga 3-minuterslåtar, tjockt gitarrspel och en glädje som biter sig fast även i låtar som går i moll eller borde göra det. En Ray Charles-lanserad låt som Teardrops From My Eyes är det inte meningen att man ska bli glad av. Men här säger någon på CD-konvolutet att man spelar musik som inte tar sig själv på fullt allvar.

Och alltså har man gjort en ren partyplatta som får vilket tråkigt kalas som helst att blomma upp och sätta fart på fötterna.

Mer behövs inte ibland. Cathy Hunt sköter det mesta av sången. Hon vet hur det ska låta och räcker inte det så får hon hjälp av bandets fyra manliga medlemmar. Dessutom tar man in gäster som fyller upp med både blåsinstrument och sång. Och hur man än gör. så svänger det som när Ruth Brown, B B King, Louie Jordan och alla de andra förebilderna från 40-talet var som störst.

Alltså inte en platta som man sätter igång för att sitta i fåtöljen och finlyssna på.

Men en platta som rycker upp lördagsgästerna på parkettgolvet med fötter som inte kan sitta stilla under bordet.