Russell, Tom and the Norwegian Wind Ensemble
Aztec Jazz
(Proper Records)

Gränslandsridaren Tom Russell återkommer här med ytterligare ett album som bygger på Russells långa erfarenhet som en av Amerikas främsta singer-songwriter och ett samarbete med en 32 musiker stor blåsorkester, The Norwegian Wind Ensemble, från Halden, Norge i maj 2012. Med sina 28 album i bagaget har Tom Russell byggt upp en storhet och aktning för en musik som vandrar i gränslandet mellan Amerika och Mexiko och bygger på lika delar folkmusik, blues och rock.

Här i Norge och med det stora blåset som uppbackning blir de gamla klassikerna lite annorlunda. Även om Tom låter som vanligt med sin styrka och tydlighet blir det ännu lite mäktigare och imponerande att höra ”Nina Simone”, ”Guadalupe”, ”Stealing Electricity”, Goodnight Juarez” och de andra klassikerna. Sånger om det sargade amerikanska hjärtat. Fullt av blod, hårt som sten.

Med ett kritiskt öga, kritisk penna och kritisk tunga men med stor kärlek till den utsatta människan berättar Tom den ena historien efter den andra om livsöden långt ifrån den trygga världs som vi oftast befinner oss i. Livsöden som han ständigt återkommer till med självklarhet och övertygelse.

Här har Mats Hålling komponerat orkesterpartierna med ett lyhört öra för av Tom vill ha förmedlat. Thad Beckman fyller upp med sitt gitarrspel och fina solon i bland annat ”St.Olov´s Gate”, ”East Of Woodstock, West Of Vietnam” och avslutande ”Jai Alai”.

Efter de tre starka albumen ”Love And Fear”, ”Blood And Candle Smoke” och ”Mesabi” kommer här ytterligare ett album som befäster Tom Russells storhet som singer-songwriter i americanatraditionen. När sångerna sedan som här blir förpackade på ett nytt lite annorlunda sätt men ändå står fram som exceptionella visar bara på deras inneboende storhet och styrka. Att sedan Tom dessutom är en god förmedlare gör inte saken sämre.