Ball, Marcia
Live! Down the Road
(Alligator)

Så har då även Marcia Ball gjort en liveskiva. Men en bra sådan, i själva verket en alldeles lysande. Annars kunde formatet avskräcka, 75 minuter. Alltså en gammal livedubbel: hur många sådana gjordes som var värda att göras? Fast de bästa gjordes förstås i Södern (Allmans, Lynyrd Skynyrd, Outlaws). »Live! Down the Road« är också en av Marcia Balls bästa skivor, om än inspelad i California.

Marcia Ball uppträder med ett sjumannaband. Den gamle hjälten Mark Kazanoff bildar blåstrio tillsammans med Al Gomez och Brad Andrew. Trummisen Red Young och basisten Don Bennett utgör rymtsektion, på en gång släpigt laidback och effektivt pådrivande. Pat Boyack, som spelade gitarr i två låtar på Marcia Balls förra skiva »So Many Rivers«, tycks ha blivit fast i bandet, och han är suverän. Hans arbete med wah-wahn i »No Ordinary Woman« kanske skrämmer någon ortodoxt sinnad lyssnare på flykten, men jag faller pladask. Pat Boyacks wah-wahsolo är ett under av koncentration och komprimerad uttryckskraft. I »Down the Road« och »The Right Tool for the Job« spelar han mer stilren gitarr enligt det texanska bluesparadigmet, och i övrigt excellerar han i flyhänt modern bluesgitarr med stark sustain i läckra tonflöden. Och Kazanoff och Andrew levererar det ena fräsande saxsolot efter det andra, när inte hela blåssektionen riffar på i en klassisk rhythm & blues-attityd. Och så Marcia Balls piano, som alltid spelar hon svängigt och fokuserat med fint avvägd teknik.

Här finns inte ett svagt nummer. Från svängfesten i »Crawfishin’« och »Down the Road« via kaxig kvinnlighet i »Big Shot« och fräckt rhythm & blues-gung i »It Hurts to Be in Love« (där Angela Strehli gästar) till den läckra bluesballaden »Louisiana 1927«, präglas musiken av både klass och en osviklig traditionsförankring. Som kuriosa kan nämnas att Marcia Ball började som countrysångerska med en lp för Capitol Nashville 1977 och en mindre countryhit som facit. Då hade hon alltid med Patsy Montanas anthem »I Wanna Be A Cowboy’s Sweetheart« i sina shower. Det skulle vara kul att höra Marcia Ball sjunga den idag.