Redbeard, Rick
No Selfish Heart
(Chemikal Underground/Border)

Rick »Redbeard« Anthony är till vardags medlem i den skotska gruppen Phantom Band. Men nu är det alltså dags för den mycket sparsmakade solodebuten »No Selfish Heart«, som faktiskt har tagit hela åtta år att spela in. Förutom akustiskt gitarr kompas han lite försiktigt av dragspel, stråkar, piano, elgitarr, klockspel och ljuv bakgrundsång. Den här typen av folkalbum har gjorts många gånger förr, men Rick Redbeard har det där lilla extra som gör att det sticker ut.

»No Selfish Heart« består av tio sånger som växer för varje lyssning och till slut blir de helt beroendeframkallande. Sångerna är mycket välskrivna och det finns en känslighet och ett lugn som vilar över samtliga spår, vilket gör att de fungerarar som balsam för själen. I fokus hittar man Rick Redbeards stillsamma stämma som verkligen är en stor tillgång. Han sjunger oerhört bra. Och när jag lyssnar på Rick Redbeard kan jag förutom det skotska anslaget höra lite ekon från Bill Callahan, Townes Van Zandt och Neil Young. Det är absolut inget som stör, för Rick Redbeard är sin egen låtsmed och sätter därmed en personlig prägel på materialet.

I dessa bistra tider när vindarna blåser hårt är det riktigt skönt att lyssna på Rick Redbeard och hans vänner när de samlas runt lägerelden. För det finns en värme trots de sorgsna texterna som gör att »No Selfish Heart« med Rick Redbeard kommer spelas flitigt. Och speciellt när jag känner att det är dags att luta mig tillbaka och låta friden breda ut sig.

/Johan Annetorp