Dillon, Mary
North
(Back Lane Records)

Den irländske folkmusikern Mary Dillon gör come back med soloplattan ”North” efter femton års frånvaro från de stora scenerna. Och hon tar nu verkligen åter över hela scenen med sin perfekta folkmusikröst. Mjuk, lätt svävande skapar den känslor och rörelse som är som små krusningar på ytan men som gräver djupa hål närmast hjärtat. Mary är tillsammans med sin syster Cora sedan länge välkända vapendragare för den traditionella Irländska folksången. Mary fanns ju före sin paus med i bandet Déanta.

Mary har en passion för att samla på gamla traditionella sånger och bära arvet vidare. Men hon har också en fin förmåga att komponera egna sånger, som kommer att bli traditionella klassiker senare. Om de inte redan nu faktiskt har hunnit bli det. Jag tänker närmast få den gripande ”John Condon”, om en 14-årig pojkes tragiska öde under första världskriget. Den spelade hon in redan 2003, men gör här en ännu finare version.

Det centrala i sångerna är speciella karaktärer och en bra historia. Grymheten i historien i ”The Month Of January” och en kvinnas ilska och förtvivlan framförd med känsla och passion av Mary är ett sådant exempel. Ironin och den skarpa kvickheten i ”When A Man´s In Love” är en annan och kärleksförklaringen i ”Ard Ti Chuain” en tredje.

Sångerna på ”North” har en tydlig koppling till norra Irland och en del har Mary burit med sig sedan tidig barndom i hjärtat av Donegal. Producent är Odhran Mullan, och som tillsammans med Mary har valt medmusiker och arrangemang som passar Mary alldeles utmärkt. Stråkar och blås blir till starka och stödjande ackompanjemang, som Mary kan ta sats ifrån med sin egen sång. Lyssna inte minst på ”Edward On Lough Erne Shore”. Eamon McElholms gitarrspel måste också lyftas fram. Genomgående lysande och lurigt följsamt.

En skimrande vacker återkomst av Mary Dillon, som visar med ”North” att hon både är efterlängtad och att hon är en av de främsta företrädarna för den irländska traditionella folk musiken idag.