White, Billy Jr
Just Another Sad Ol´ Song
(Ayemaydah Records)

Billy White, Jr är uppvuxen i Texas och har sysslat med musik ända sedan han hörde farsans skivsamling som omfattade Hank Williams, Johnny Cash, Merle Haggard och bara några till. Medan Billy växte upp lyssnade han, som alla andra, också på radion, där han upptäckte andra namn att lägga på minnet. Clapton, Led Zeppelin och Deep Purple påverkade honom och fick honom att satsa på musiken som sitt levebröd. Han lärde sig att spela gitarr, han började sjunga och skriva låtar och han fick chansen att producera plattor för countryartister som hittade vägen till Billys studio.

Han gjorde naturligtvis egna inspelningar också. Nu är han framme vid sitt tredje album, där man får intrycket medan man lyssnar att Billy White, Jr är en begåvad, traditionell och tidlös countryartist som vet hur det ska låta inom western swing, honky tonk, country rock och annat klassiskt.

Han sjunger med en exceptionell tydlighet och låtarna känner man igen första gången man hör dem, som om de var gamla hits från countrylistorna. Men allt är nytt och allt är eget. Och det gör inget att det andas en smula perfektionism över hela produktionen. Det är inte den tråkiga typen av perfektionism; det handlar om en skicklighet in i minsta detalj.

Jag tror Billy White, Jr vill visa världen att här kommer en man från Texas som har lärt sig hur klassisk country ska låta och han vill att vi som lyssnar ska få höra exakt hur rent och elegant det kan bli utan att man glömmer bort att det är känslorna i musiken och sångtexterna som får oss att vilja höra mer.

CD-askens design andas också lite perfektionism. Bilden på Billy, där han sitter i nyinköpt glänsande skjorta och med en blank, förmodligen välstämd, gitarr, är ovanligt tydlig. Billy ser inte oss, och vi kan inte se vad det är han fäster blicken vid. Bakom hans nacke lyser en lampa som ger en gloriaeffekt. Alla detaljer i bilden är lika crazy och visar att Billy White, Jr är en man med humor.