Tyson. Ian
Raven Singer
(Stony Plain)

Ian Tyson nya skiva »Raven Singer« är till viss del en beskrivning av vägen tillbaka till en röst och ett nytt uttryck. 2006 förlorade Tyson sin pregnanta sångröst under en utomhuskonsert. För undertecknad var därför förra albumet »From Yellowhead to Yellowstone« 2006 en smärtsam upplevelse, det tog tid att vänja sig men kvaliteten på låtmaterialet var fortsatt hög och plattan avlyssnas numera med glädje.

Det är med andra ord omöjligt att värja sig för den höga kvalitet som Ian Tyson visar i sitt sångskrivande.

Den nya skivan »Raven Singer« är således lättare att ta till sig när man väl vant sig vid den »nya rösten«, Tyson har lärt sig hantera rösten som det instrument den är
.
»Raven Singer« bygger vidare på den moderna cowboysången som Tyson levandegjort sedan början av 80-talet och som inkluderar klassiker som »Four Strong Winds«, »Someday Soon«, »Summer Wages« och »Navajo Rug«. Den nya samlingen innehåller tio sånger där »Under African Skies« (!) och »Back to Baja« lyser allra klarast. Andra sånger, som understryker Tyson som som en av Kanadas bästa låtskrivare är »Blueberry Susan«, en hyllning till bortgågna medmusikanter och »Saddle Broke Girl«. Den kanske mest rörande sången »The Circle Is Through« är en nyinspelning som Tyson tidigare gjort tillsammans med Suzy Boggus

Bortsett från det Dali-inspirerande omslaget och den på information knapphändiga bookleten är »Raven Singer« ännu ett bevis på Ian Tysons storhet som skildrare av livet på den kanadensiska prärien och dess invånare.