Cash, Johnny
The Soul of Truth. Bootleg Vol IV
(Columbia Legacy/SonyBMG)

Johnny Cash var en fantastisk gospelsångare. Hans varma baptistiska tro genomsyrade alla hans gospelinspelningar. De var fyllda av övertygelse och av förtröstan på en Gud som kunde lyfta och förlåta även den mest förtappade syndare. Johnny Cash gav ut sitt första gospelalbum redan 1959, »Hymns«. Ytterligare ett tiotal följde, fram till den postuma »My Mother’s Hymn Book« i »American Recordings«-boxen.

Den fjärde delen av Columbias Bootleg-serie rymmer gospelinspelningar från 1975, 1979 och 1982: albumen »A Believer Sings the Truth«, »Gospel Singer« och en outgiven skiva. Inspelningarna kommer från en period då Johnny Cash var som mest underskattad men absolut inte sämre än under den mytomspunna Rick Rubin-tiden. Sin allra bästa tid hade han dock haft några år tidigare, i övergången mellan 1960- och 1970-tal vilket speglas i den nya »Original Album Classics« med ett par av Johnny Cashs bästa skivor: »Hello, I’m Johnny Cash«, »The Johnny Cash show« och »Man in black«.

»The Soul of Truth« är en dubbel-cd med totalt 51 spår. Och jag lovar: inte ett enda av dessa är svagt. Kompet är fint varierat, från det patenterat avskalade Cash-stompet till New Orleans-ekon, läckert pianospel och änglakörer. Vi hör också Johnny Cash med flera fina duettpartner som dottern Rosanne, dåvarande svärsonen Rodney Crowell, Jessi Colter och svägerskan Helen Carter. Bland sångerna finner vi både original och den outslitligt innerliga »The Old Rugged Cross«, men också en New Orleans-impregnerad tolkning av Billy Joe Shavers paradoxalt förtröstansfulla »Old Chunk of Coal«. Som sagt, inte ett svagt spår.