White, Kenny
Comfort In The Static
(Wildflower Records)

Kenny White är ett tungt namn i den amerikanska musikbranschen.

Han började som pianist i olika band under 1970-talet, då han höll till i Boston. Därifrån flyttade han till NYC och fick jobb i studiobranschen, där han blev ansvarig för musiken i 100-tals tevereklamspottar. Det satsades hårt och Kenny fick jobba med stjärnor som Linda Ronstadt, Gladys Knight, Dwight Yoakam, Aron Neville och många andra. Flera av spottarna har kultstatus idag i den amerikanska reklambranschen.

Kenny White blev efterhand ett namn som drog till sig även producentjobb för artister och band som spelade in sina plattor i New York. Bland annat har han producerat tre album för J. Geils Band och jobbat för Keith Richards och Steve Earle. Och så har han en hel del filmmusik på sin meritlista.

Just nu ligger han ute med ett eget album, inspelat i North Reading, en bit hemifrån Boston. »Comfort In The Static« är inte hans första, men kanske hans bästa. Det tycks i alla fall vara den allmänna meningen bland recensenterna på Manhattan och i resten av USA.

Han är en underfundig pianist, vilket hörs inte minst när han i låten »Where You Are Tonight« låter hela bunten av de musiker som han har tillgång till i studion ta en fikapaus. De är många och de är bra. Men jag kan inte minnas att ha sett ett enda av namnen förrän nu. Det skulle i så fall vara Al Anderson, om det nu är DEN Al som här spelar gitarr i en låt?

Kenny White må vara en singer/songwriter, men hans låtar hamnar textmässigt i samma landskap som Dylans och andra som berättar mångordigt om tragedier, komik, liv och död. Det är innehållsrikt och det är texter som tar för sig. Och låtarna sitter fint i fräna arrangemang, där inte minst bakgrundssångerskorna med Angela Reed i spetsen, gör lyssningen till en behaglig stund.

»Årets album« var det många som skrev i amerikansk musikpress när den kom ut.

Inte vet jag, men det är musik som jag gärna tar till mig.

/Rune Häger