Wakefield, Mare
Meant To Be
(Self released)

Mare Wakefield har hunnit fram till sitt femte album »Meant To Be« och det är det första jag hört. Hon är ännu en i raden av begåvade sångerskor som som kommer från Nashville, och Mare Wakefield rör sig musikaliskt någonstans i gränslandet mellan folk och country. Att döma av det jag hör så tror jag bara att det är en tidsfråga innan hon når ut till en större publik. Det som också är så kul är att plattan mottagits väl både i Amerika och Europa, med översvallande recensioner som följd.

Till sin hjälp har hon framförallt haft sin man Nomad Ovune som förutom att han spelar piano och trummor även producerat och arrangerat materialet. Han har fått fram en väldigt varm ljudbild med Mare Wakefields röst i centrum och det visar sig att hon är en riktigt duktig sångerska. Men Mare Wakefield är också en riktigt vass låtskrivare med många ess i kortleken. Hon varierar nämligen låtmaterialet på ett alldeles ypperligt sätt, där ballader varvas med upptempolåtar. Prominenta gäster som Will Kimbrough, Fats Kaplin och Scott Miller hjälper till att förgylla låtarna.

Jag tycker att Mare Wakefield har det där lilla extra som krävs för att fånga mitt intresse. »Meant To Be« är på det hela ett mycket lyckat album och det får mig att genast börja botanisera mig bakåt i hennes skivkatalog. Är man svag för kvinnliga artister som Patty Griffin, Shawn Colvin och Natalie Merchant har ni ännu ett intressant namn att upptäcka.

/Johan Annetorp