Hood, Adam
The Shape Of Things
(Carnival)

»It's all about southern music« säger Adam Hood i en intervju när han får frågan om vad nya albumet »The Shape Of Things« handlar om. Och visst har han rätt i det, för här gräver han verkligen ner sig till rötterna till vad det är som gäller. Med lika delar rock, country, blues och med en stänk av soul får han till en musikalisk mix av amerikansk rootsmusik som är helt oemotståndlig. Lägg därtill en röst som har allt som krävs för att matcha låtmaterialet på ett närmast perfekt sätt. Adam Hood har nämligen ett brett register.

Han debuterade 2002 med det självfinansierade livealbumet »21 To Enter« och hamnade därefter efter en ep under Pete Andersons beskydd (Dwight Yoakam) som producerade hans andra platta »Different Groove«, den gavs ut 2007 och det visade sig vara ett mycket lyckat samarbete. Precis som på nya albumet »The Shape Of Things« var influenserna detsamma, men det är bara så att Adam Hood har tagit det növändiga klivet framåt och utvecklat sin musikaliska mix av southern music. Det svänger nämligen som sjutton.

Till sin hjälp med låtskrivandet har han bland annat haft namn som Pat McLaughlin och Will Kimbrough och tillsammans med andra låtskrivarpartners får de låtarna att flyga mot oanade höjder. För det finns en bredd i låtmaterialet vilket gör att plattan tål att spelas åtskilliga gånger om. Det finns en tyngd, en spelglädje och en enorm närvaro i »The Shape Of Things« som gör att den tillhör mina favoriter när det blir dags att sammanfatta detta musikår.

År man det minsta intresserad av amerikansk rootsmusik skulle jag för allt i världen inte vilja missa Adam Hood. Han har egentligen allt som krävs för att slå igenom på bred front.

/Johan Annetorp