Galento
I urskogen
(Dreamboat Music)

Galento har gjort ännu en platta med sina underfundiga musikbilder. Eller är det bilder till musik. Eller varför inte musik till bilder. Kanske ljudillustrationer. Det finns något jordbundet atmosfäriskt över kompositionerna och framförandet. Drömskt, svävande i all sin enkelhet. Ibland låter det trevande, sökande efter mönster och sammanhang. Ibland är det så kristallklart och porlande som en norrländsk älv.

Går det att dansa till? Vissa låtar måste bara fungera som ett underbart underlag för en koreograf i modern dans att sätta sin kropp i. Skulle även vara spännande att se vad som hände om man drog till med ”Hitt-Olle” på ett diskotek.

För första gången finns här även kompositioner med sång. En ny dimension till Tommy Galeto Nilssons musikverkstad. Jag tycker att det fungerar. Sången är mer som ljudinslag som presenterar textstrofer än som direkta sånginslag. ”Vatten till vin” har tydlig kyrkoprägel och ”En båt varje natt” ger mig en förnimmelse av svensk progressiv musik från 60-talet.

En radioteater får vi också. Det är i alla fall så jag upplever ”Efter Värnamo, eller hur gick det för Altra”. Som är en fortsättning på ”Innan Värnamo” från ”From The Sea” 2006. En fortsättning är också ”Plötsligt igen”, som är en fortsättning till den uppföljande dokumentärfilmen till ”Plötsligt i Vinslöv”. Musik som vi känner igen. Och så är det med annat också. Galento förekommer i många olika radio- och tv-sammanhang.

Galento är en underfundig och personlig kompositör och musikskapare. En ljudskapare som borde vara en dröm för alla som behöver bakgrundsmusik till sina bilder. Dessutom vet vi vilken fantastiskt musik han gör i bandet OK Star Orchestra.

”I urskogen” är en resa i tid och rum. Musiken är både oändlig och bildar en egen liten bubbla för den som lyssnar att stänga in i sig. Det är inte all musik som har den förmågan.