Fish, Samantha/Taylor, Cassie/Wilde, Dani
Girls With Guitars
(Ruf)

Jag blev lite orolig när jag fick se omslaget med tre hotfulla tjejer och med gitarrerna i högsta hugg fotograferade snett underifrån mot en dyster bakgrund. Och sedan dessutom med namnet ”Girls With Guitars”. Minnen från tiden med Suzie Quatro och The Runaways flimrade förbi. Eller Joanne Shaw Taylor nu för den delen. Men när man sedan tittar närmare och ser att en av tjejerna är Cassie Taylor, dotter till bluesartisten Otis Taylor och duktig basist och sångare på åtta av hans plattor, blir man lite lugnad. Så då var kanske oron att man skulle få Joe Bonamasse gånger tre obefogad. Trots att det hela startar med en tuff och eldig version av Jaggers/Richards ”Bitch”. Samantha Fish, Cassie Taylor och Dani Wilde är tre unga tjejer som spelar ett fint varierat gitarrspel och sjunger genomgående bra. Samantha är 21 år och kommer från Kansas City och beskrivs som en högklackad rockdriven artist. Dani Wilde kommer från Brighton, England, sjunger blues i den lite äldre skolan och har två soloplattor bakom sig. Cassie Taylor har som sagt skolats av fadern Otis till en lysande bluesartist i sitt eget slag. Sjunger med en härligt varm sångröst.

Vi bjuds genomgående en rockig blues men utan ett gitarrspel som för tankarna till ett burdust åsknedslags bullermatta. Snarare skulle man kunna säga att det här handlar om ”girls with voices”. Mer sång än gitarr. ”Reason To Stay” är till exempel en akustisk liten sak med Dani på sång och dobrogitarr, ”Come On Home” en blues med sång och slidegitarr från Samantha och ”Leaving Chicago” en lågmäld sak med Cassie på sång och Samantha på slide. Lite Bonnie Raitt kanske. Vilket naturligtvis är bättre associationer än The Runaways.

”Girls With Guitars” är tre tuffa och uppnosiga tjejer men med ett melodiöst rockigt anslag. Och lite blues.

Så låt dig inte luras av omslaget.