Anders F Rönnblom Band
Live Från Välfärden + bonus-cd: Tambourines & Lovers
(F-Records/Lovande Projekt/Warner)

Anders F har gått en ny vår till mötes. Jag tycker att hans Undergroundskivor tillhör de bästa plattor han gjort och jag misstänker att medmusikanterna med, kanske man kan säga, Peter R Ericson i spetsen spelar stor roll för det jag uppfattar som en nytändning. Vi talar i alla fall comeback efter de tystare åren mellan ca 94-04 och det är bara att tacka och ta emot.

I föreliggande box återfinns en dvd med Anders F Rönnblom Band »Live Från Välfärden« och en bonus-cd med material som skrivits under en längre period och som antingen inte kommit med på tidigare skivor eller helt enkelt sparats till ett projekt som detta.

Liveinspelningen är gjord i Malmö och visar upp Anders F Rönnblom Bands imponerande mångsidighet. Det har varit viktigt för Anders F att här ge en bild av bandets dynamik och även i det avseendet går allt rätt. Från tassande country, över visor och friformjazziga nummer till bredbent rock’n’roll visar sig bandet behärska det mesta. Fysisk närvaro blandas med smygande eftertänksamhet, tyngd med elegans. Varje låt är en pärla på sitt sätt. Jag säger inte att varenda version är den optimala, men alla är mer eller mindre lysande. Ett på papperet måhända uttjatat nummer som »Mamma hjälp mig«, eller »Komedia« för den delen, levereras med lika delar återhållen som påträngande energi. Gastkramande är definitivt ordet.

Man kan självklart ha synpunkter på urvalet, men det blir mest bara (koko)fånigt. Vi får vad vi får och det är alldeles förträffligt. Men ändå: Vart tog »Mer än Amerika« vägen?

Om liveinspelningarna blir ett slags portfolio, dels över Anders F:s låtskrivarförmåga, dels över bandets samspelthet och förmåga att klä alla mångtydiga ord och aviga melodier i precis de musikaliska uttryck de mår bäst av, är »Tambourines & Lovers« en inblick i den Rönnblomska demoverkstaden. Det är säkert som han säger, att demoversioner har något extra som går förlorat när den enskilda låten ska arras och spelas in med fler musiker. I demostadiet är låten outforskad mark och det ger en kvalitetsmässig skillnad som Rönnblom vill åt här.

Resultatet är överlag imponerande. Tunga spår som »Dom smutsiga barnen« – en duett med Toni Holgersson och dagens favorit hos mig - blandas med mer bagatellartade saker, helt enligt välbekant Anders F-formel. Vi kastas alltså mellan träffsäkra skildringar av ett land i sönderfall, to quote a phrase, och högst privata betraktelser. Däremellan finns spår som ett porträtt av en lika älsk- som ömkansvärd »Gram Parsons lookalike«. Anna Stadling bidrar med underbar sång och Jesper Lindberg med fin dobro.

»Nedladdad Gud« är en annan höjdare. Värdegrundsproblematik som bara Anders F kan angripa den. Och på ett annat plan är jag väldigt förtjust i att han i en annan sång till och med lyckas rimma sitt eget efternamn på lönndom.

Men rimmen, hur fyndiga de än må vara, är naturligtvis en bisak i sammanhanget. Anders F är framför allt en röst som behövs, nu när viktiga aspekter av samtiden bäst fångas i ord som »idiotkakafoni« och »hands-free demokrati«.

Det är lätt att dras in i Rönnbloms värld av metaforer och det är förstås en av hans styrkor. En annan, som inte bör glömmas bort, är att melodierna i de flesta fall är alldeles utmärkta.

/Bengt O Tedeborg