Patrik Jansson Band
Patrik Jansson Band
(Sneaky Foot Records)

Otaliga är de band som tålmodigt tränar, letar spelningar och kuskar runt landet i inhyrda minibussar. År ut och år in, glada för varje spelning med en uppskattande publik. Hur liten den än är. Lyckliga den dag de skramlat ihop pengar till en inspelning eller fått ett skivkontrakt.

För vissa händer det något och för andra är det ett uthållighetsprov i tålmodighet. Vad är det som gör att det slår för vissa och inte för andra? Inte behöver det vara det musikaliska kunnandet eller instrumentskickligheten. Att vara annorlunda eller att vara rätt band på rätt plats i rätt tid kan räcka långt. Tålmodigt slit och ständig utveckling och finslipning ger ibland resultat. Kanske en fingertoppskänslig PR-man med ett gediget journalistnätverk står bakom exponeringen. De är många där ute i alla fall med drömmar. Patrik Jansson har säkert sina drömmar. Både med det nya bandet Patrik Jansson Band och med de andra band han har varit medlem i tidigare, i lite olika stilar från jazz till hårdrock. Nu är det mer traditionell rock och pop med en liten, liten uns av blues. Ibland får jag en känsla av 60-talsrock med det karakteristiska orgelsoundet. Annars är det gitarr, bas och trummor i vanlig ordning. Jag vet inte vad jag tycker om Patriks sång egentligen. Ibland fungerar det riktigt bra och ibland känns det lite segt och avigt. Kan inte sätta fingret på den ömma punkten.

Låtarna pendlar mellan snabbare och tuffare till långsammare och mjukare och följer en ganska traditionell form. Texterna handlar i många fall om rörelse; att vara på väg, att gå separata vägar, att följa med på resan och det hårda livet på turné. Vad var det jag sa tidigare. Men även om den stora kärleken till den känsla man har när man ska gå upp på scen, trots ensamhet och hemlängtan.
Efter att ha bjudit på några omväxlande låtar, även om de är stöpta i en likartad form, så avslutar Patrik Jansson Band med två starka spår; den gungande ”Something Special” och den långsamma ”A Wonder Of Nature”.