Dylan, Bob
Folksinger´s Choice
(Leftfield Media)

En timme med Bob Dylan från ett radioframträdande den 11 mars 1962 kan det vara något? Ja, det är ett stort tidshistoriskt dokument när Cynthia Gooding bjuder in en ung Bob Dylan för en intervju och för möjligheten att framföra några av sina sånger. Här finns till exempel de enda kända inspelningarna av Howling Wolfs ”Smokestack Lightning”, Woody Guthries ”Hard Travelin” och Ralph Rinzlers ”Roll on, John” samt det första framförandet av de egna sångerna ”The Death Of Emmett Till” och ”Standing On The Highway”, en sång tillägnad Robert Johnson.

Cynthia säger att Bob Dylan är en av de snabbaste stigande stjärnorna inom folkmusiken. Fortfarande relativt okänd och i väntan på att hans första album ska lämna skivpressarna. Denna timme med Dylan är en bro mellan den gamla (om man nu kan säga så om en artist som ännu inte slagit igenom) och den nya Dylan. Det är här han lämnar andras låtar bakom sig och början presentera sina egna sånger. Ett steg från det brådmogna flamset till det stora artisteriet. ”The Death Of Emmett Till” var bara början.

Övriga sex spår är alla lysande framträdanden. Vi hör en ung, lite blyg och skrattande Bob Dylan. Ljuger och fabulerar om sin bakgrund men spelar fantastisk musik. Hon visste vad hon gjorde, Cynthia Gooding, när hon bjöd in Bob Dylan. Hon hade faktiskt träffat och lyssnat på Bob i Minneapolis 1959, och redan då sett något stort i denna unge sångare.

”Lonesome Whistle” är en Hank Williams-sång. Bob spelade in den till ”Freewheelin´” men den blev inte medtagen eftersom det då enbart skulle vara Dylan-kompositioner. Den dök dock upp en 30 år senare på 1990-års turné. Bukka Whites ”Flixin´ To Die” framfördes 1961 och finns med på debutalbumet men försvann sedan snabbt från repertoaren. The Memphis Jug Bands version av ”Stealin´, Stealin´” från 1928 är utgångspunkten för Bobs version. ”Makes A Long Time Man Feel Bad” är en sång som Alan Lomax spelade in på Cummins Prison Farm och som sedan Ian and Sylvia brukade framföra. Det är därifrån Bob fick den, säger han. ”Baby Please Don´t Go” har vi främst lärt oss vara en Big Joe Williams-sång. Som Bob också lärde sig den från. Den spelades också in för det andra albumet men blev bortplockad. ”Hard Times In New York Town” spelades in på ett party i Minneapolis i december 1961 och är en egen version av The Bentley Boys ”Down On Penny´s Farm” från 1929. 1961 års version finns med på ”The Bootleg Series vol. 1-3”.

Det är oerhört trevligt och oerhört spännande att lyssna på denna inspelning från 1962. En oumbärlig timme för alla Dylan-älskare. Och andra också, självklart .