Erickson, Roky & Okkervil River
True Love Cast Out All Evil
(Anti-/Border)

Jag har dragit mig för den här recensionen. Jag vet nämligen inte hur jag ska kunna beskriva ett album som är så gripande majestätiskt, melodiöst fulländat och så knivskarpt balanserande mellan det fula och det vackra, mellan stök och elegans utan att ni ska tro att jag överdriver. Jag har faktiskt svårt att formulera andra ord än superlativ. ”True Love Cast Out All Evil” känns som ett tidlöst album, en omedelbar klassiker, en milstolpe i rock’n’rollens historia.

Roky Ericksons första album på fjorton år inleds och avslutas med gamla fältinspelningar hans mamma gjorde när han satt i fängelse ihop med ett gäng mördare och våldtäktsmän. Det finns en oskuld över dem. Men en förrädisk oskuld, skavd i kanterna. De blir som snapshots från ett skört liv som snart ska mättas med droger, psykoser, mentalinstitut och galenskap.

Nej, det gick inte så bra alltid och han har varit uträknad mer än en gång. Med hjälp av sin bror och son har dock den gamle 13th Floor Elevators-legendaren lyckats resa sig upp igen. Och tillsammans med producenten Will Sheff och hans makalöst känsliga band har han nu gjort en storstilad återkomst som knappast kan ha någon motsvarighet i musikhistorien.

Vi snackar excesser i storslagen melodikonst och ett kompband tajt som en kroppstrumpa. Ta bara soulpärlan som kallas ”Think of As One”; man kan bli religiös för mindre. Men här finns mycket mer. Skavande ”Goodbye Sweet Dreams” med sin paradoxala hitpotential, pompöst melodiska underverket ”Be and Bring Me Home”, styggt repetitiva ”John Lawman” (”I kill people all day long / I sing my song / Because I’m John the lawman”). För att inte tala om det trotsigt hoppfulla titelspårets långfinger åt alla gamla demoner och zombies eller den bedårande, förtrollande ”Forever”. Och så vidare.

Ställ det det här albumet där det hör hemma: nära hjärtat och bredvid mästerverket ”The Evil One”.

Texten är även publicerad i en annorlunda, kortare form i Borås Tidning.

/Johan Kronquist