Foxdal, Malin
Nattfjäril
(Blue Sparrow/SonyBMG)

Folksångerskan Malin Foxdal gjorde fin folkrock med gruppen Electric Folk för ett tiotal år sedan. Hon har sjungit akustisk blues med Clas Yngström, och hon gjorde en mycket bra skiva med a cappella-gruppen Irmelin häromåret. För ett par ett år sedan kom också hennes solodebut, »Jag längtade« (www.rootsy.nu/recension.php?id=778).

Redan där präglades Malin Foxdals musik av en genomtänkt stilintegration. Koraler och folkvisor blandades med Dan Andersson-tolkningar och annat material där arrangemangen vackert integrerade country och deltablues med folkmusiken.

På sin nya skiva »Nattfjäril« för Malin Foxdal sin integrativa estetik ännu ett steg. Skivan domineras av Gillian Welchs sånger, med svenska texter av Malin Foxdal. Men där finns även några spår som spränger Gillian Welch-ramen, som »När du går« (den traditionella »Your Long Journey«) med utsökt stämsång och »Sång om en dröm« i en a cappella-version där Malin och Anna Foxdal tolkar sången än mer lågmält än Amazing Rhythm Aces original, alltså »The Beautiful Lie« från »Stacked Deck«. Det låtvalet är ännu vanskligare än Gillian Welch-originalen.

Men vanskligt eller inte, Malin Foxdal har gjort ännu en makalöst bra skiva. Hon sjunger genomgående med en folksångsteknik, med några få eftergifter till ett kommersiellt mer gångbart vistänkande. Malin Foxdals röst ramas in av sparsmakat precisa insatser av musiker som Esbjörn Hazelius (cittern, oktavmandolin och gitarr), Mattias Pérez (dobro, mandolin, tolvsträngad gitarr), Magnus Zetterlund (mandoliner) och violinisten Emma Reid. Allt komp utgörs av sträng- och stråkinstrument, vilket ger en öppnare ljudbild där rösterna får expandera samtidigt som de bevarar sin skarpskurna konkretion.

Så fogar Malin Foxdal in Gillian Welchs sånger i ett eget, musikaliskt universum. Sånger som »One More Dollar«, »Annabelle«, »Barroom Girls«, »Everything Is Free« och »Elvis Presley Blues« växer organiskt in i nya sammanhang, där cittern, dobro och nordisk folksång ger nya ramar och skapar en ny helhet. Det visar vilka möjligheter sångerna rymmer; de kan realiseras i nya kontexter i en tolkningsprocess som skapar ständigt ny aktualitet och tolkar nya erfarenheter.

Malin Foxdals egenartade tolkningar är bara början på det betydelseskapandet.