Almqvist, Andi
Glimmer
(Rootsy.nu)

Andi Almqvists förra platta »Red Room Stories« var inte alls oäven, tvärtom. Men det är i och med nya »Glimmer« som han verkligen blommar ut och befolkar sina svarta historier med karaktärer som till lika delar är obehagligt påträngande som avgjort fiktiva. Det jäser överallt av sömnlöshet, drogmissbruk, naken rädsla och ren och skär längtan.

Visst, man kunde kritisera Almqvist för ett överdrivet Weill-Waits-komplex, men avgörande är likväl melodiernas styrka, arrangemangens fantasifullhet och texternas bildrikedom. Tyskan i »Krautobahn« har till exempel ”a heart-attack tattooed on her inner thigh” och säg den man som inte kan relatera till något sådant. Senare i texten är damen ifråga ”über-pissed” och ser det ordet inget vidare ut på papper, så lyssna på Almqvists sång. Tunga-i-kind eller kniven mot strupen, bra är i vart fall ett understatement. På den låten tar grymme Pelle Ossler dessutom ett gitarrsolo som är långt bortom alla etiketter med en koncentrerad energi av rent vulkaniska dimensioner.

Övriga musiker är likaledes fantastiska. Bebe Risenfors trakterar lyhört och personligt allt från ståbas till nyckelharpa och Theremin och Sara Jeftas fiolspel är mångfacetterat och perfekt balanserat mot texter och melodier. Almqvist har en skön röst som levererar i något som i brist på bättre kunde kallas avantgardistisk croonerstil, men det täcker bara delar av hans varierade uttryck. Producenten Carl Granberg bör också lyftas fram för sin förmåga att hålla ihop Almqvists alla idéer till en sammanhållen och oupphörligen fascinerande totalitet.

Jag vet inte om varje enskildhet på plattan ska tas på fullaste allvar – att det gäller helheten är jag övertygad om – men andra spåret är så vackert och känsligt att något annat inte är att tänka på. »She lost the sea but found the ocean«, en sång fylld av ord som verkligen smärtar och en melodi som aldrig kommer slitas ut. Dess skönhet besegrar allt och Mirjam Timmers röst accentuerar det stora havets ödslighet. ”Under water you can't cry”. Vem skiljer lösningen från utvägen? Knappast Andi Almqvist och det hjälper till att göra sången till stor konst.

/Bengt O Tedeborg