Presley, Elvis
From Elvis in Memphis: 40th Anniversary Legacy Edition – 2 CD Set
(RCA Legacy)

Även om det idag är svårt att tro det var Elvis Presleys karriär i slutet av sextiotalet på väg att utplånas. Efter det magnifika albumet Elvis is Back! 1960 är åren fram till 1966 en lång parantes av allt sämre filmer till vilka allt sämre soundtracks kopplades. Hitsen uteblev och musikvärlden hade gett upp hoppet om honom. I slutet av 1966 kunde vi som fortfarande inte givit upp ana att någonting var i görningen på Heartbreak Hotel. Gömd som ett så kallat bonusspår på LPn från filmen Spinout fanns en fenomenal inspelning av en då okänd låt av Bob Dylan – »Tomorrow is a Long Time«. Året efter kommer i snabb takt tre singlar; »Big Boss Man«, »Guitar Man« och »U.S. Male« som tas emot med öppna armar av förvånade fans och kritiker. På sommaren 1968 spelas vad som nu kallas The 68´ Comeback Special in för TV-bolaget NBC och slår tittarrekord vid visningen i december samma år. Elvis Presley var på banan igen.

Det naturliga fortsatta steget var självklart att få fart på skivkarriären. I och med Elvis nyvaknade intresse att spela in skivor beslöt man sig att spela in på hemmaplan i hemstaden Memphis för första gången sedan han lämnade Sun Records. Elvis valde Chips Moman´s American Studios där han under januari och februari spelade in kanske den mest vitala musiken i sin karriär. Samtliga dessa inspelningar från American Studios finns nu samlade på »From Elvis in Memphis: Legacy Edition«.

Precis som i början av karriären är Memphisinspelningarna den unika mix av rock, r&b och country som är Elvis signum. Här finns inte en skymt av låtar som »There´s No Place for Rhumba in a Sportscar«. Istället får vi ett gäng fantastiska singlar som »Suspicious Minds«, »Kentucky Rain« och »In the Ghetto«. Elvis Presley var åter relevant och vital.

I albumspår som »Any Day Now« och »Long Black Limonsine« finns en hetta och sårbarhet som saknats i inspelningarna från mitten av sextiotalet medan »Only the Strong Survive« och »I’m Movin’ On« är perfekt i fas med sextiotalets tidsanda. Frågan är om inte »Any Day Now« är hans bästa inspelning någonsin! Man kan fundera över hur många fler album med denna kvalitet som kunde spelats in om Elvis ändrat fokus på sin karriär tidigare och valt bort filmerna till förmån för studioarbete. Här finns också en fantastisk version av Eddy Arnolds sentimentala »I´ll Hold You in My Heart« där Elvis ensam vid pianot bryter ner låten till grunden för att under fyra och en halv minuter långsamt bygga upp en ny version som mer är blues än country. Inspelningen är starkt underproducerad – en enda tagning - och man får en känsla av att själv vara med på andra sidan studiofönstret.

Memphisessionerna var så pass produktiva att det räcke till ytterligare ett album. Efter den ytterst framgångsrika återkomsten till scenframträdanden i Las Vegas släpptes »From Memphis to Vegas/From Vegas to Memphis«, en dubbel-LP uppdelad i en liveinspelning från Las Vegas (Elvis första liveplatta) och en studioplatta. Dessa studioinspelningar finns med här liksom några som släpptes som singelbaksidor och på album med inspelningar senare gjorda i Nashville. Denna skiva är inte riktigt lika stark som »From Elvis in Memphis« men den bluesinfluerade »Stranger in My Own Hometown« och en trånande »Without Love (There is Nothing)« tillhör definitivt höjdpunkterna i Elvis låtkatalog.

Med den här utgåvan samlas för första gången American-inspelningarna på ett intelligent sätt. Här har man dessutom lagt med monoversionerna av de låtar som gavs ut på singlar och som varit svåra att få tag på på CD.

Förutom att Elvis återkomst till Memphis resulterade i kanske den bästa musik han någonsin spelade in är inspelningarna även ett bevis på vilka höjder han kunde nå när han fick sätta tänderna i material lika bra som hans talang. Snyggt förpackat, fantastiskt ljud och fantastiska låtar. »From Elvis in Memphis: Legacy Edition« är en kraftfull påminnelse om varför Elvis Presley kallas The King.

/Lars Svensson