Rich, Charlie
Charlie Rocks
(Bear Family)

1.2.3. . . . . .10. Nej, jag reser mig inte efter den knock-out Charlie Rich delar ut när vi på “Charlie Rocks” i koncentrat får en påminnelse om mannens storhet.

Ingen annan av Sam Phillips artister imponerade så mycket på honom som pianisten och sångaren Charlie Rich: “I don´t think I ever recorded anyone who was better as a singer, writer, and player than Charlie Rich. It is all so effortless, the way he moves from rock to country to blues to jazz” (“Good Rockin´ Tonight” - Colin Escott & Martin Hawkins).

Så stilmässigt mångbegåvad var Rich att Phillips till en början inte alls visste hur han skulle lansera honom. Första kontakten ledde till att Rich fick gå hem igen, med en packe skivor av Jerry Lee Lewis under armen för att studera dennes vulgära utspel och en uppmaning att komma tillbaka med något egenkomponerat - avsett främst för någon av Sun Records redan etablerade artister.

Och visst tog Rich snabb lärdom. Sam Phillips placerade “Right Behind You Baby” i händerna på Ray Smith och “Break-Up” hos Jerry Lee, som den senare fick en halvhit med och därmed visade att Rich var en låtskrivare att räkna med.

För att få något användbart ur artisten Charlie Rich lät Phillips honom spela oavbrutet medan bandspelaren rullade. 1960 kom så genombrottet med “Lonely Weekend”, vilken - både med och utan körarrangemang - har stark gospelkänsla. En influens som var påtaglig i ett flertal av Richs tidiga inspelningar. Andra exempel är “Big Man”, “Big Boss Man” och “The Ways Of A Woman In Love”.

När Charlie Rich rullar New Orleanstangenterna i den egna inspelningen av “Break Up”, den suggestiva “Midnite Blues”, “I Washed My Hands In Muddy Water” (herregud, jag har aldrig hört den magiska sucken av vällust 10 sekunder in i låten tidigare.) och den lekfullt svängiga “Just A Little Bit Of Time”, då vet jag att jag är förlorad. Utan ett inköp av även Bear Familys 3cd-box “Charlie Rich - The Sun Years 1958 - 1962” som stöd kommer jag aldrig att resa mig igen.

/Per Magnusson