Brown, Alison
The Company You Keep
(Compass)

Det är väl närmast en dödssynd av en bluegrassälskare att säga att banjon ibland kan bli alltför pådrivande, alltför dominant, både i äldre bluegrass och i den samtida. Att låta banjon få alltför stark frontposition är också en kardinalsynd när artister från countryns mainstream söker sin lycka i bluegrass. Dolly Partons första skiva i genren är bara ett exempel. Och därför har jag ofta haft svårt för Tony Trischka, hans lysande teknik och glada experimentlusta till trots.

Att lyssna på Alison Brown är däremot en njutning. Hon behandlar banjon med teknisk bravur, men också med osviklig känsla för de nyanser som ryms i ett mer varierat utspel. Hon kan visserligen driva på enligt bluegrassmusikens ursprungliga böjningsmönster, men hon kan också varsamt smeka fram tonerna, liksom vila i de mjukare känslovalörer som banjon möjliggör.

På sin nya skiva »The Company You Keep« kompas Alison Brown av pianisten John R. Burr, basisten Garry West och Joe Craven på mandolin, fiol och slagverk. Musiker som Stuart Duncan och trummisarna Larry Atamanuik och Kenny Malone sitter in i några spår. Skivan är också helt instrumental.

Sättningen understryker Alison Browns friare förhållningssätt till bluegrassmusikens traditionella mönster. Bluegrassen ger en grund, inte minst i instrumentaltekniken, men sedan vidgas uttrycket. Flat pickingen kan övergå i spansk gitarr, musiken kan få jazzpuls, en latinsk rytm kan diskret antydas, keltisk folkton kan sätta sin prägel på musiken. Men det innebär inte att Alison Brown fjärmar sig från stilens rötter. Hon ger dem snarare ytterligare accent och skarpare kontur, innan hon känsligt återgår till mer traditionella former.

Sökandet kan också ta mer lekfulla uttryck som i den traditionella »Forky on the Water«, där Alison Brown väver in korta fraser från några av Stephen Fosters sånger.

Alison Brown lär ha ett förflutet som börsmäklare. Vi ska vara tacksamma för att hon hittade tillbaka till livets smalare vägar.