Pickler, Kellie
Kellie Pickler
(SonyBMG)

Kellie Pickler har sin debutskiva emot sig. »Small Town Girl« var en av förra årets bästa skivor i countryns huvudfåra, en både framåtblickande och traditionsmedveten blandning av den samtida countryns popreferenser och klassisk countrymytologi infogad i stilrenare arrangemang. I den ramen fogades Kellie Picklers röst perfekt in: kraftfull och expressiv, men också försynt och vädjande i sitt tilltal. Alltså en countryröst i traditionell stil och med klassisk värdighet.

Det är svårt att matcha en sådan debutskiva. Kellie Picklers nya, och obetitlade, skiva är inte lika suverän. Fast den är ändå mycket bra. Där den förra skivans titel var synonym med »Small Girl from the Country« framför Kellie Pickler den här gången sånger som uttrycker en mognare och mer självmedvetet öppen erotisk känsla; specialskrivna eller co-writes, men de präglas av försöket att få Kellie Pickler att framstå som vuxnare, något som också understryks av omslagets ikonografi.

Det innebär att något av den omedelbara charmen från debuten gått förlorad. Den har ersatts av attityder som kan föra tankarna till en sångerska som Lorrie Morgan, även om Kellie Picklers musik trots allt är mer traditionell. En ballad som »Somebody to Love Me« är dock så dramatisk och sofistikerad, att vi närmar oss ett samtida Countrypolitan-uttryck. Men melodin och det långsamma framförandet gör det ändå mäktigt.

Allt som kan låta som reservationer är också mer av positionsbestämningar i förhållande till »Small Town Girl«, beskrivning mer än värdering. Ty Kellie Picklers nya skiva håller hög klass. I de mer dramatiska balladerna har Kellie Pickler mognat som sångerska, i up tempo-låtarna hör vi den friskhet och fina rytmkänsla i sången som gjorde debuten så bra. Den instrumentala inramningen är också av högsta klass. Långa melodiska gitarrslingor blandas med honky tonk-figurer inlindade i taggtråd, rytmsektionen känns mer än hörs. Paul Franklin och Dan Dugmore på steel kan heller inte gå fel.

»Small Town Girl« var som sagts en av förra årets bästa countryalbum. »Kellie Pickler« är inte någon av årets bästa skivor i genren, men den är mycket bra. Kanske är det också rimligt att Kellie Pickler förändras artistiskt.